Zin en onzin: Sociale media als doel opzich

De afgelopen maand heb ik mij geheel onttrokken van de buitenwereld. Hoe? Je rugzak pakken en vertrekken. Natuurlijk, er zijn zaken die je mist, maar het overgrote deel blijkt een stuk minder belangrijk te zijn dan je dacht. Een enkele keer heb ik een Foursquare check-in geplaatst om te laten weten waar ik was, meer drang kon ik niet bespeuren.Ik hoorde tijdens mijn vakantie een moeder aan haar tienjarige kind vragen of ze na een paar dagen nog wel kon zonder haar “ping” en Hyves. De mogelijkheden voor het hebben van contact zijn enorm. Al op jonge leeftijd raken we gewend en vertrouwd met deze manier van communiceren, maar worden sociale media vandaag de dag niet een doel opzich?

Zin
In principe worden sociale media gekenmerkt door enkele interessante en niet te onderschatten aspecten:

* Het kunnen hebben van interessante en waardevolle gesprekken;
* Afstemmen van deze gesprekken op relevante personen en/of markten;
* Creëren van interesse en betrokkenheid;
* Onderhouden van verschillende relaties;
* Deze relatie voeden met waardevolle content.

Onzin
Deze aspecten kunnen van grote waarde zijn voor zowel consument als organisatie mits goed toegepast. Aan beide kanten lijkt het echter steeds vaker voor te komen dat deze kenmerken worden vergeten. Sociale media zijn heter dan heet en elk bedrijf moet en zal zich mengen in deze trend. Maar waarom? Een deel van het antwoord wordt gevormd door bovenstaande lijst, maar niet voor elke organisatie is het inzetten nodig. Sociale media zijn geen heilige graal en leveren lang niet altijd iets op. Stel je dus de nodige vragen voor je een stagiair inzet of een Twitteraccount dood laat bloeden.

Ook de gebruiker zelf lijkt door te schieten in zijn gedrag. De ene vorm van verslaving na de ander duikt op en god wat zijn we bezorgd over de mogelijke effecten. Midden in de nacht zoeken we panisch naar onze smartphone, tijdens het eten moet de timeline worden gecontroleerd, op vakantie kunnen we niet zonder en zelfs tijdens de huwelijksvoltrekking moet de status worden aangepast. Resultaat? Verslaafde jongeren, ruzie op vakantie en een narcistisch en onzeker zelfbeeld. In de praktijk zie ik dit zelf met name in het weekend terug. Gedurende deze dagen is er een stuk minder activiteit en valt ineens de onzin van sociale media op. Wie van jouw volgers kan het iets schelen dat je je dochter naar zwemles brengt, de zaterdagboodschappen doet of met manlief een heerlijke boswandeling hebt gemaakt? Deel je dit met een doel of is het delen om het delen?

De populariteit blijft ook voor de buitenwereld niet onopgemerkt. Inmiddels worden we dagelijks met de meest zinloze onderzoeksresultaten lastig gevallen. Een persbericht vertoont de termen “social” en “media” en het is nieuwswaardig. Wanneer we sociale media als doel blijven beschouwen en het gevoel hebben zoveel mogelijk mee te moeten doen verliest het vanzelf zijn kracht. Is dat wat we willen?

Sociale media zijn een middel voor het bereiken van een doel. Geen doel opzich.

Yoshi Tuk@yoshituk

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top