Terwijl de buitenwereld zienderogen verandert blijven traditionele media stug doen wat ze al decennia lang doen. De wet die voor iedere onderneming geldt zien we ook binnen de journalistiek als praktijk terug: Stug vast blijven houden aan de huidige vorm betekent zinken als een schip. Oplagecijfers dalen en advertentie-inkomsten lopen terug. Uitgevers raken in paniek en uit pure wanhoop wordt de papieren content verplaatst naar het online kanaal. Maar helaas, jongeren blijken nauwelijks te willen betalen voor iets dat ze ook gratis kunnen krijgen. Is dat echt zo?
Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping gaan deze vraag eindelijk beantwoorden met hun nieuwe online platform Blendle. Zij laten niet langer de titel maar artikelen centraal staan. In plaats van een abonnement af te sluiten op een krant waarvan je alleen dat leest wat je interesseert reken je af op basis van gelezen artikel. Zo heb je in principe toegang tot alle geproduceerde artikelen van dagbladen en verschillende tijdschriften.Via sociale media – en hopelijk ook door het platform zelf – word je gewezen op artikelen die aansluiten bij jouw interesse. Zo lees je ook dat uitstekende artikel in het tijdschrift dat je anders nooit onder ogen krijgt of kun je eenvoudig alle artikelen lezen van je favoriete journalist. Hoewel ik persoonlijk hoop een model zoals Spotify dat hanteert wordt hiermee een prachtige eerste stap gezet om de online journalistiek te gaan veranderen.
Blendle gaat zeer binnenkort in beta-vorm van start. Onder andere NRC, Wegener, Elsevier, Groene Amsterdammer, Quote en de titels van Sanoma doen al mee. De Persgroep zal hoogstwaarschijnlijk binnenkort volgen.