Het Nederlandse WeTransfer heeft 25 miljoen dollar (22 miljoen euro) weten op te halen met het versturen van vakantiekiekjes, filmmateriaal en andere grote bestanden. Het bedrijf wil met het geld van een Amerikaans-Europese investeerder onder meer een kantoor in de Verenigde Staten openen.

Financieel gezien was de investeringsronde die WeTransfer deed niet eens nodig, zegt oprichter Bas Beerens. Anders dan veel andere internetbedrijven heeft het in 2009 opgerichte WeTransfer al bijna twee jaar zwarte cijfers.

Omdat aan het versturen van bijlagen via e-mail altijd een maximale grootte kleeft, bedacht Beerens samen met Ronald Hans, beter bekend als Nalden, de onlineverzenddienst. Op de website kan de gebruiker tot 2 gigabyte uploaden naar de servers van WeTransfer. Vervolgens krijgt de ontvanger per e-mail een link toegestuurd waarmee deze de bestanden downloadt.

De digitale koerier bekostigt het daarvoor benodigde serverpark door de 25 miljoen maandelijkse gebruikers op de achtergrond van de website een paginagrote advertentie te tonen. Samen met de inkomsten van gebruikers die betalen om nóg meer bestanden te mogen vesturen, verdient WeTransfer volgens Beerens voldoende om te kunnen groeien in de VS. ‘Belangrijker is dan ook dat we via de investeerder een nieuw Amerikaans netwerk van bedrijven tot onze beschikking hebben.’

Geen schreeuwerige reclame
Te denken valt aan een samenwerking met GoPro, bouwer van actiecamera’s. De filmbeelden die sporters daarmee maken, kunnen van waarde zijn in een advertentiecampagne. Beerens, die de dienst ooit bedacht toen hij als reclamemaker zijn bestanden maar moeilijk aan klanten kon versturen, wil in plaats van schreeuwerige reclame een ‘experience’ bieden met mooie beelden. Het toverwoord voor een adverteerder, want reclame die niet hinderlijk is, werkt.

WeTransfer biedt een oplossing voor een ogenschijnlijk klein probleem. Het ligt daarom voor de hand de verzendtechniek in te bouwen in bijvoorbeeld e-mailsoftware. Uitsluiten doet Beerens het niet, maar een overname door een ander bedrijf is nu niet aan de orde. ‘Biedingen zijn al gedaan, maar we kiezen voor doorgroeien in de VS.’

Dat filmmakers, muzikanten en artiesten de dienst vaak gebruiken, is aanleiding voor een nieuw product, WeTransfer TV: een gratis uitzendservice van beelden op hun televisiescherm. Ook voor die introductie komen de miljoenen euro’s van pas.