Wat gebeurt er met Google+? Gaat het ten onder?

28 juni j.l. kondigde Google een nieuw sociaal netwerk aan, Google+. Direct bekroop mij het gevoel van een hype, gigant Google moest en zou een graantje meepikken binnen deze markt. Al gauw stroomden de berichten echter binnen wat een geweldig systeem in wording dit was. Google+ zou het nieuwe Facebook worden.

Een sentimentanalyse gaf interessante inzichten. 23% van de berichtgeving was positief tegen 16% negativiteit. Zeker als je nagaat dat de negatieve berichtgeving niet ging over het product zelf maar met name over de wijze waarop het in de markt werd gezet is dat niet slecht te noemen. Inmiddels zijn we anderhalve maand verder. Hoe staat het met deze Facebook killer?

Als je naar de cijfers kijkt lijkt de berichtgeving te zijn stilgevallen na de piek. Waar tussen week 26 en 29 nog ruim 10.000 berichten per week werden geplaatst moesten we het afgelopen week stellen met een kleine duizend. Geopperd wordt er al dat Google het nieuwe netwerk nu snel zal moeten vrijgeven voor het grote publiek om het project niet te laten falen. Moeten we ons zorgen maken? Is Google+ stervende?


Nee natuurlijk niet. De potentiële kracht van Google+ schuilt naar mijn mening in twee elementen:

Privacy
Privacy is een van de meest besproken onderwerpen. De impact van online diensten op ons leven wordt met de dag groter en regelmatig maken we ons druk om de effecten. “Kan ik dit wel online plaatsen? Mijn baas kan dit ook zien, wil ik dat wel?” Google komt met de oplossing en introduceert zogenaamde circles. De netwerkdienst is daarmee niet alleen een concurrent voor Facebook maar in potentie voor vele sociale netwerken. Privéberichten verzenden vanuit een netwerk buiten je zakelijke contacten is in principe niet meer nodig. Jij als verzender geeft aan wie jouw content mag ontvangen. Een update plaatsen over je vakantie, alleen geschikt voor familie, is eenvoudig. Een (pers)bericht aan alle journalisten in jouw netwerk is zo gepiept. Microbloggen (Twitter), maar ook langere verslagen zijn hiermee makkelijk uit te wisselen. Natuurlijk, op het vlak van privacy zijn ook vele keerzijden te noemen. Met het netwerk in wording heeft Google ook het laatste ontbrekende stukje informatie in handen. Het mogelijke gevaar bewaren we voor een volgende discussie.

Integratie en sociaal zoeken
Een tweede ontwikkeling welke ik tegelijk met interesse en argwaan volg is de integratie van verschillende diensten en het opkomende “sociale zoeken”. Met de komst van Google+ worden alle diensten van Google geïntegreerd en daarmee wordt de zoekmachine aan jouw netwerk gekoppeld. Het doel van deze koppeling is om nog relevantere content te bieden. Wanneer je zoekt naar een hypotheekverstrekker en binnen jouw netwerk zijn goede ervaringen met ING (bijvoorbeeld kenbaar gemaakt via de +1-button) brengt Google dit tot uiting in de resultaten. ING wordt gepresenteerd voordat je toekomt aan haar concurrenten. 

De integratie met de vele andere diensten van Google (Gmail, Docs, Agenda, Youtube enzovoorts) betekent direct een enorm potentieel aan gebruikers. Goede ervaringen met Gmail nodigt sneller uit om ook andere diensten te proberen en bovendien kan onze eigen informatie nog beter worden beheerd en gedeeld. Van Gmail naar agenda, van agenda naar Docs en de content in de docs delend via Plus.

Vergeet niet te denken aan de browser Chrome en het besturingssysteem ChromeOS. De bedoeling achter ChromeOS is een uiteindelijke computers zonder harde schijf. Al jouw data opgeslagen in de cloud en te gebruiken via verschillende producten. Wordt Google hiermee jouw nieuwe bureaublad? Wordt dit totale netwerk een ultieme oplossing voor het bedrijfsleven? Het lijkt er op.

Aan de andere kant heb ik ook zo mijn vraagtekens. Het sociale zoeken, een mooi concept in theorie. De vraag blijft echter of ik het waardeer dat mijn netwerk invloed heeft op zoekresultaten. Kun je ervan uitgaan dat de smaak van jouw netwerk ook jouw smaak is? Wil ik in mijn zoektocht altijd zo direct worden beïnvloedt door de mening van anderen? Ik twijfel. Wat vind jij?

Moeten we ons zorgen maken om het feit dat Google+ in veel mindere mate wordt besproken? Mij lijkt van niet. 75% van de berichtgeving over Google+ werd geplaatst op Twitter. Met name de social media addicts, techies en nerds zijn hierin oververtegenwoordigd. Zoals Tom Anderson, oprichter van MySpace, duidelijk maakt is dat geheel naar verwachting. Het wachten is op de kleinere niches die het netwerk actiever zullen inzetten waarna anderen volgen.

Zoals Anderson zegt “Google’s growth strategy and master plan is that Google+ will just be a part of everything you do on Google’s collective websites, which means it’s connected to more than half the things you do on the Internet”.

Kan bijna niet misgaan. Of wel?

Yoshi Tuk / @yoshituk

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top