Dat Feyenoord diep in de problemen verkeert is algemeen bekend. Financieel gaat het al jaren dramatisch maar ook sportief gaat het steeds slechter. Op het moment van schrijven bekleedt Feyenoord de 14e plaats in de Eredivisie en de laatste cijfers liegen er niet om. Een negatief eigen vermogen van –23 miljoen euro. Echter is niet alles kommer en kwel. Organisaties kunnen leren hoe zelfs in negatieve tijden een positieve houding bij stakeholders kan worden verkregen.

Goed om te zien is dat door de problematiek geïnvesteerd wordt op de lange termijn. Om op lange termijn mee te kunnen blijven draaien en te stijgen in rang is het zaak een basis te creëren waar je op kunt bouwen. De basis is in dit geval het eigen kapitaal in de vorm van spelers. In plaats van aan te kopen is het essentieel om structureel verbeteringen aan te brengen in de jeugdopleiding. Door te denken aan deze lange termijn kan in de toekomst worden geteerd op een constante levering van nieuw talent, talent dat zichzelf en daarmee anderen blijft ontwikkelen. Met name ook het management verdient in die zin een pluim dat zij uitstekend werk leveren op het gebied van verwachtingsmanagement. Door vooraf duidelijkheid te scheppen in de situatie en, ook na een dramatische nederlaag, vertrouwen te houden in de uitvoerders van het beleid geven zij een signaal van geloof. Dat de technisch directeur en coach zeer duidelijk aangeven dat het doel dit jaar is om bij de eerste tien van Nederland te eindigen geeft aan waar op gerekend kan worden. Met dit duidelijke teken zien zelfs de supporters in dat het team gesteund moet worden en dat niet elke week uit protest verhaal moet worden gehaald.

Door duidelijk te communiceren wat de reële doelen zijn hebben alle stakeholders een eenduidig beeld van kansen en mogelijkheden. Het zorgt er voor dat zelfs de meest ontevreden stakeholders blijven denken aan de toekomst en zich op opbouwende manier bezighouden met de club of organisatie. Het samen werken aan de verbetering op langere termijn bindt en zorgt er voor dat alle belanghebbenden uiteindelijk het hardst kunnen juichen. Het hebben van de juiste verwachtingen voorkomt in alle mogelijke situaties de teleurstelling.