TransIP: Zonder marketingafdeling de grootste

Zonder marketingafdeling en met een kleine klantenservice kun je de grootste worden van Nederland. Ali Niknam bewijst het met TransIP. Hij is vastbesloten dit jaar de omzet van 10 miljoen euro te verdubbelen.

 

“We maken gewoon fokking goede producten”. Een van de omschrijvingen van Ali Niknam (31) over zijn op zolder begonnen it-bedrijf, TransIP. Het bedrijf verhuurt onder andere serverruimte voor websites, registreert internetadressen en werd al snel de grootste van Nederland. Met 100.000 klanten is het binnen de branche groter dan bekende namen als KPN of XS4ALL.

Verbeterdrang

De deurklinken in zijn kantoorpand zijn niet overal hetzelfde. Het irriteert Niknam en dat typeert hem. Het staat zelfs aan de basis van zijn bedrijf. Al van kleins af aan heeft de ondernemer oog voor detail en stoort hij zich aan inefficiëntie. Tijdens zijn studie bouwt hij een website voor zijn bedrijfje in computeronderdelen. Hij ontdekt dat het registreren van een internetadres overal zeer bureaucratisch verloopt. Het automatiseren van processen en de gedachte ‘dat het beter kan’ is in 2003 de basis van zijn bedrijf.

Met alleen een eigen startkapitaal van 18.000 euro – financiers zien niets in zijn plan – ontwikkelt hij de benodigde techniek. De zelfredzaamheid van de klant gaat tot op de dag van vandaag boven alles. Zonder tussenkomst van medewerkers moeten zij zelf alles online kunnen beheren. “We waren de eerste die een digitale handtekening ontwikkelde. En nog steeds brengen we alleen producten op de markt die we volledig kunnen automatiseren.” De zelfredzaamheid voorkomt zo veel mogelijk het contact met de klant. Juist het personeel van grote bedrijven frustreert de klanten zo is Niknam’s mening. Met slechts 47 medewerkers bedient hij op dit moment zo’n 100.000 klanten. Medewerkers die het bedrijf dragen: “Ik ben de zeikerd over de deurklinken, maar dat er überhaupt een deur en klink is, is volledig aan hen toe te schrijven.”

Kwaliteit

Niknam zelf heeft weinig oog voor de wereld buiten zijn bedrijf. Media en concurrenten volgt hij nauwelijks want ervan leren doet hij toch niet, vindt hij. Misschien wel tot in het maniakale werkt hij aan de kwaliteit van zijn diensten. “Mijn hoofd loopt iedere dag over van de nieuwe ideeën.”

Opvallend genoeg is er in de eerste jaren binnen het bedrijf geen marketingafdeling aanwezig. “Kwaliteit verkoopt zichzelf”, aldus Niknam. Maar ergens moet het wel beginnen en dus stuurde hij een mailing uit over ‘een vuist maken tegen de elite’ naar potentiële klanten en media. De eerste groep reageerde enthousiast, de tweede deed niets. Door aanwezig te zijn op vergelijkingswebsites en ‘simpelweg te beginnen door te beginnen’ ging het balletje rollen. De uiteindelijke bekendheid kwam met een actie waarbij e-mailadressen van prominenten werden achterhaald en benaderd. Het ontlokte een online discussie over wat we vandaag de dag spam noemen, resulterend in de nodige naamsbekendheid.

In 2008 zet Niknam toch een marketingafdeling op, niet voor promotiedoeleinden, maar gericht op productontwikkeling. “Onze marketeers houden zich constant bezig met het verbeteren van het product, de website of de techniek.” De ondernemer eist hierin het uiterste van zijn mensen. “Alleen zij die denken vanuit innovatie voldoen. Als ik merk dat ze ook maar één detail hebben afgekeken van een concurrent hebben ze een probleem.”

Schaalbaarheid

In een aantal jaren is het bedrijf explosief gegroeid. Niknam is er blij mee, maar niet erg onder de indruk. “Zelfs de stap naar het aannemen van m’n eerste medewerkers deed me weinig. Spannend om de verantwoordelijkheid te dragen, maar we stonden pas aan het begin. Ik was nog lang niet de grootste en beste.” Niknam wordt gedreven door de drang te laten zien dat hij het beste product te kunnen maken.

Zeer binnenkort wordt de dienst ook groots uitgerold buiten Nederland. De techniek kan relatief eenvoudig worden gekopieerd naar andere markten. Met alleen zijn Nederlandse team plus een handjevol servicemedewerkers ter plaatse wil hij in een jaar tijd de omzet van 10 miljoen verdubbelen. “Ook in andere landen stikt het van slapende reuzen waar we mijlen ver op vooruit lopen. Ik sta te springen om daar innovatief tegen schenen te schoppen. Heerlijk vind ik dat.”

Niknam lijkt te denken de hele branche te kunnen verbeteren met zijn ideeën. Vragen naar de groeikansen van de Nederlandse tak vindt hij dan ook een ontzettende dooddoener. “Zelfs als marktleider schiet je op ieder vlak nog te kort.”

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top