De muziekindustrie heeft grote moeite met online businessmodellen. Songflow grijpt de mogelijkheden met beide handen aan en lanceert een platform dat muzikanten verbindt met relevante partners.
Dit bericht verscheen eerder op Sprout.nl
Thomas van Wijk ontdekte als manager in de ‘traditionele’ platenindustrie dat van de vijftig miljoen online beschikbare nummers slechts twintig miljoen werden verspreid via een platenmaatschappij. Veel serieus talent blijft, ondanks alle mogelijkheden die het web biedt, voor het grote publiek nog steeds onvindbaar.
Songflow
Dat triggerde hem om een platform te ontwikkelen dat de online mogelijkheden voor muzikanten bundelt. Songflow stelt muzikanten in staat zelf voor vijf euro per nummer per jaar hun muziek te publiceren in bijvoorbeeld de populaire muziekdienst Spotify. Daar was voorheen de tussenkomst van een label voor nodig. “Het vinden van de juiste partners was lastig. Behalve mijn businessplan en ambitie had ik nog weinig om mee aan de slag te gaan.” Samen met incubator UtrechtINC werkte hij het concept uit waarna hij in ruil voor aandelen het platform technisch liet ontwikkelen.
Voortrekkersrol
Van Wijk wil met name een voortrekkersrol innemen in een veranderde markt. Hij speelt niet alleen in op de doe-het-zelftrend, hij weet ook dat de juiste partners essentieel zijn: partners die je verder kunnen helpen in je carrière. Daarom koppelt hij Songflow aan aanvullende diensten. Er is al een eerste koppeling gemaakt met crowdfundingplatform PledgeMusic. “Het resultaat van succesvolle crowdfunding levert nieuw materiaal op, dat daarna weer verspreid kan worden met Songflow.”
Internationale groei
De dienst is pas enkele maanden live maar moet ook internationaal sterk groeien. Binnen drie jaar hoopt van Wijk een miljoen nummers onder licentie te hebben. “Een kwestie van globaal denken, maar lokaal werken”. In Nederland is van Wijk onder andere in gesprek met Sky Radio over een nog te ontwikkelen ‘New Talent’-internetradiostation. Ook zijn er plannen om samen met platenmaatschappijen inzichtelijk te maken hoe zij talent spotten en beoordelen. “Songflow moet zorgen dat muzikanten een heel team van specialisten om zich heen kunnen verzamelen. Zo geven we ze het beste van twee werelden.” Door de koppeling met sociale media kunnen muzikanten bovendien werken aan het uitbouwen van een fanbase.
Platenmaatschappijen enthousiast
Niels Aalberts, (voormalig) begeleider van bekende artiesten als Kyteman en Bertolf en expert op het gebied van online marketing, gelooft in de filosofie van van Wijk. De muziekindustrie verandert snel, muzikanten hebben andere wensen en bestaande en nieuwe partijen kunnen daarin een nieuwe rol spelen. Ook platenmaatschappijen reageren overwegend enthousiast, zegt van Wijk. Het helpt ze bij het vinden van talent zonder grote investeringen of moeizame onderhandelingen.