Als je zoals ik een uitlaatklep zoekt voor je eigen visie en ideeën is het idee om een blog te starten snel geboren. De opkomende vraag hierbij is echter hoe pak ik dit aan?

De technische kant van het verhaal kan in mijn geval grotendeels overgeslagen worden door m’n werk op het gebied van webontwikkeling. Een belangrijk tweede onderdeel is hoe het geheel in te vullen. Start je op een goede dag met schrijven en zie je waar het schip strandt of stippel je een plan uit met eventuele doelen? Details of gewoon doen? Eerst de theorie of direct de praktijk?

Een voor mij belangrijke factor in het betreden van de online wereld is hoe ik me zelf wil presenteren en welke indruk ik achter laat. Opnieuw: Begint dit met details, of start ik gewoon? Mensen zien en praten graag over mensen en de online omgeving is hier een ideale oplossing voor. Personal branding geeft een gezicht en kan uiteindelijk de betrokkenheid vergroten. Om je zelf te kunnen presenteren is het zaak eerst enkele vragen te stellen voor je kunt starten met de praktijk:

Wie of wat ben ik en waar sta ik voor?
Wat kan ik en wat wil ik?
Hoe wil ik dat anderen mij zien?
Wie wil ik bereiken?
Hoe bereik ik deze mensen?

Een belangrijk onderdeel dat naar mijn mening vaak nog wordt vergeten is de vraag of alles wel online gezegd kan worden. Ook “professionele” bloggers en online dieren plaatsen regelmatig informatie waarvan ik me afvraag of dit in de toekomst niet in je nadeel kan werken. Is het verstandig om online je mindere eigenschappen te benoemen? Zou je bijvoorbeeld zeggen dat je slecht tegen kritiek kunt, je moeilijk je bed uit komt of dat je een einzelgänger bent? Laat een potentieel werkgever zich hier door afschrikken? En daar uit volgend, moet jij je daar weer door laten afschrikken?

Belangrijk bij je gehele online functioneren is om in ieder geval áltijd kritische vragen te blijven stellen. Moet dit? Kan dit? Zal ik?