Sinterklaas leeft, behalve onder retailers

Gelukkig maar, ook dit jaar wist Sinterklaas weer voet aan wal te zetten in ons land. Er waren wat problemen, iets met het verzamelen van alle namen, maar zoals ieder jaar maken we ons ongerust voor niets. Schoenen worden gevuld en cadeaus worden inmiddels ingeslagen. Uit eerder onderzoek van ING bleek dat de Sint dit jaar minder zou uitgeven dan voorgaande jaren. Lijkt voor mij een prima reden om je als retailer extra in te zetten voor verkoop. Is de gemijterde dus ook online aanwezig?

Populariteit

Online is Sinterklaas ongekend populair. Duikend in de data van Buzzcapture vind ik ruim een half miljoen berichten (n=657.647) over de goedheiligman zelf en aanverwante onderwerpen. Een kleine 30.000 berichten per dag waarvan bijna 90% op Twitter werd geplaatst. Ervan uitgaande dat kinderen niet erg vertegenwoordigd zullen zijn op Twitter betreft het dus berichten van volwassenen.

Sinterklaasavond is een feest van gezelligheid, maar laten we eerlijk zijn, de basis is commercie. Kopen, kopen, kopen. Je zou logischerwijs verwachten dat verschillende populaire retailers besproken worden in sociale media.  Wat schetst mijn verbazing, nog geen procent (0,59% om precies te zijn) van de berichten bevat een verwijzing naar de 10 meestgenoemde (web)winkels.

HEMA steekt er in dit geval nog met kop en schouders bovenuit met een kleine 900 berichten. Naast zo nu en dat een advies over kleine aankopen worden HEMA en de verschillende supermarktketens aangehaald door mensen die verlangen naar pepernoten, chocoladeletters en ander goed. Daarnaast ergeren zowel medewerkers als niet medewerkers zich aan de sinterklaasliederen die voor zogenaamde sfeer moeten zorgen.

Opvallend

Bol.com introduceerde dit jaar enkele nieuwe commercials waar ook online de meningen over verdeeld zijn. Bol.com wordt gewaardeerd om het gemak, cadeaus inslaan vanuit je luie stoel, maar verschillende malen worden vraagtekens en kritiek geplaatst bij de levertijden.

Bolletje kwam met de pepernotenplu, Marktplaats introduceerde een Sinterklaasspel en Bart Smit ging een samenwerking aan met Mattel. Via billboards en QR-codes je last minute inkopen doen wat opzich een aardige toevoeging is.

Maar, eerlijk is eerlijk, de acties, vernieuwende concepten en opvallende zaken blijven achterwege. Zijn alle retailers de online consument vergeten?

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top