SEO: terugblikken en vooruitzien

Het zijn roerige tijden als het op SEO aankomt. Zoekmachine-optimalisatie is niet meer wat het geweest is. We blikken terug op de ontwikkelingen en kijken vooruit. Wat zal komend jaar ons brengen?

Wie spreekt over zoekmachines, spreekt over Google. Al in 2012 legde het de basis voor het afgelopen en aankomende jaar. Naast dat het in korte tijd een zeer groot aantal waarschuwingen uitdeelde aan webmasters en Project Glass wereldkundig maakte, voerde het bedrijf radicale veranderingen door. Onderstaand vind je alles op een rij, een bewerking van het artikel’ Did Google helpt or hurt SEO in 2013?

  • Panda – De al in 2011 geïntroduceerde aanvulling op het bestaande algoritme krijgt in 2012 nog meer vorm. Met vijftien updates worden websites van lage kwaliteit ‘aangepakt’. Websites die zich meer focussen op direct geld verdienen dan het schrijven van kwalitatieve inhoud worden het hardst getroffen.
  • Penguin – Gedurende het jaar rolde Google de Penguin-update(s) uit met als doel twijfelachtige over-optimalisatie terug te dringen. Linkprofielen van lage kwaliteit, een ontelbaar aantal backlinks van dubieuze aard en overmatig gebruik van zoekwoorden in zogenoemde anchorteksten moesten hiermee tot het verleden gaan behoren.
  • Boven de vouw – Ongeveer een procent van alle zoekopdrachten werd beïnvloed door deze aanpassing van het algoritme. Bezoekers moeten zonder te hoeven scrollen op content stuiten. Pagina’s waarop advertenties de boventoon voeren bieden een minder goede gebruikerservaring en zouden de gevolgen ondervinden.
  • Knowledge Graph – De introductie van het intelligente lezen van content leidt tot de informatiesectie aan de rechterzijde van de zoekresultaten. De box toont kleine snippets van informatie, gerelateerd aan de vraag.
  • Exact Match Domains – Google is gestopt met het waarderen van zogenoemde exact match domeinnamen. Deze leveren niet langer een voordeel op.

Wat bracht 2013?
Na een jaar vol van introducties van aanvullingen op het bestaande algoritme, werd 2013 een jaar van verfijning. Na de grote schade – die Google volgens sommigen aanrichtte – volgde een jaar van verdere aanpassingen van het algoritme.

  • Verscheidene updates in het Panda-programma werden doorgevoerd. Duidelijk werd ook dat Google deze wijzigingen niet langer zal aankondigen. Het continue proces van verbeteren zal bovendien over langere periodes worden uitgerold. Panda wordt hiermee geïntegreerd in het reguliere algoritme.
  • De Google Glass werd ‘verkrijgbaar’.
  • Penguin 2.0 zag het licht: naast de homepage worden nu ook dieperliggende pagina’s geanalyseerd op manipulatief gedrag.
  • Augustus was de maand van mogelijk de grootste wijziging in jaren. Het intelligente lezen wordt uitgebreid en Google wordt slimmer in het interpreteren van zoekopdrachten en online content.
  • Een maand later raakte de SEO-wereld in rep en roer: de zoekopdrachten van gebruikers werden nu honderd procent ‘not provided’.
  • Op de valreep wordt een aantal link netwerken aangepakt. De eerlijke gebruiker zal hier uiteraard verder weinig hinder van ondervinden.

Voor een deel van de SEO-experts was 2013 vooral het jaar van puinruimen, voor anderen de zoektocht naar een definitie voor ‘kwalitatieve website.’ Google zelf werkte dit jaar met name aan de eigen optimalisatie. De kleinere aanpassingen en het specifiek aanpakken van ongewenste netwerken doen vermoeden dat er vooral tevredenheid heerst.

En wat brengt 2014?
We kennen Google als zoekmachine, maar bovenal is het een advertentiemachine. Nu gebruikers nog meer afhankelijk worden van mobiele apparatuur is het bedrijf er alles aan gelegen om deze apparatuur nadrukkelijker te betrekken in het advertentienetwerk. Marketeers zullen nieuwe mogelijkheden gaan zien en prioriteit moeten geven aan het mobiele adverteren. Google zal je als marketeer niet alleen het zoeken bieden, ook de mogelijkheden van een mobiel besturingssysteem zijn groots. Relevante advertenties op basis van context – persoonlijke kenmerken, locatie en tijd – zijn de toekomst.

  • Analytics zijn je waarheid – Het meten van succes gaat niet langer om de verwachtte, maar reeele inkomsten. Focus je op het meten van verkeer, conversie en winst. Webpagina’s zijn het centrum van je strategie. Deze trekken bezoekers, zorgen voor conversie en bedrijfssucces.
  • Ranking verandert, maar telt mee – De weergave van zoekresultaten is dit jaar veranderd en zal dat ook aankomend jaar doen. Integratie van organische, sociale, mobiele en lokale resultaten maakt de weergave anders, maar bovendien rijker. Daarmee is succes op het gebied van SEO (zoekoptimalisatie) van nog grotere invloed. Zorg dat je komend jaar niet alleen de ranking in de gaten houdt, maar ook het succes per apparaat waarmee je site wordt bezocht. Conversie per apparaat kent nu nog zeer grote verschillen.
  • Content blijft de basis – Aankomend jaar vraagt nog steeds om het schrijven van eigen hoogwaardige content. Denk als een content marketeer en analyseer als een SEO-expert. Analyseer de content op pagina-niveau en breng prestaties en opbrengsten op dit niveau in kaart.

Het nieuwe jaar vraagt om het samenbrengen. SEO, sociale en digitale marketing beïnvloeden elkaar. De mogelijkheden liggen in de integratie van deze data.

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top