Senk Joe? Mart Smeets onbedoeld trending

Als programmamaker hoop je te scoren. Het programma dat je maakt, trekt kijkers en deze kijkers beoordelen het programma positief. Zo zullen ook de makers van NOS London Late Night met hun vak bezig zijn. Een kwalitatieve talkshow waarin de olympische dag wordt besproken, dat is wat zij trachten te maken. Halverwege de Spelen lijkt dit deels ook gelukt te zijn. Waar Mart Smeets gister 1,6 miljoen kijkers kon boeien, wisten slechts enkele honderdduizenden kijkers RTL te vinden. Op het eerste gezicht een geslaagd programma. Wat te doen als de toon verandert?

Traditioneel

Vroeger moest mevrouw van Zetten uit Tiel een brief schrijven wanneer ze haar mening over een programma of presentator wilde ventileren. Vandaag de dag heeft zij de beschikking over vele sociale netwerken en kan ze onbeperkt spuien. Natuurlijk zijn de programmamakers zelf ook niet van gisteren en kunnen ze niet om de inzet of monitoring van sociale media heen. Met sociale netwerken, tweede schermen en speciale apps probeert men de kijker te vinden.

Niet alleen het binden is hierin van belang, ook inhoudelijke participatie zie je steeds vaker terug. Persoonlijk heb ik het idee dat deze ontwikkelingen bij vele omroepen nog in de kinderschoenen staat. In een eerder blog lichtte ik al eens toe dat nog geen procent van de kijkers blijkt deel te nemen aan het online gesprek. De traditionele media lijken achter de feiten aan te lopen, maar ondanks dat worden hier en daar grote stappen gezet.

Online buzz

Dat sociale media lang niet altijd het gewenste effect hebben, blijkt deze week maar weer. Hoewel Mart Smeets’ London Late Night gezien de kijkcijfers scoort, worden deze cijfers sinds enkele dagen overschaduwd. Onbedoeld overschaduwd, door de persoon Mart Smeets zelf. Waar de buzzvolumes over London Late Night zelf al geruime tijd stabiel zijn, werd Mart zelf trending. In eerste instantie zorgden zijn kenmerkende uitspraken voor een jolige bingo, maar al snel werd deze opgevolgd door een interview met volleybalster Manon Flier. Met name deze “pijnbank” leverde veel negativiteit op. Negativiteit die zeer waarschijnlijk bijdroeg aan de explosieve groei van “Mart Auf Wiedersehen Smeets“. De makers van de Facebookpagina stelden zichzelf tot doel 1.000 likes te verzamelen. Inmiddels enkele dagen verder is dit aantal ruim overschreden en zijn er meer dan 40.000 sympathisanten.

Gevolg

De actie heeft vele nieuwsmedia gehaald en ook op Twitter is het een groot succes. Mart zelf zal hoogstwaarschijnlijk zijn schouders ophalen of niet op de hoogte zijn van dat wat zich online afspeelt. De vraag is hoe hier als redactie mee om te gaan. Reageer je als NOS of redactie op deze actie en berichtgeving in media? Neem je deze beoordeling mee voor eventuele volgende programma’s? Neem je via het redactieaccount actief deel aan het gesprek? Doe je het af als een storm in een glas water? Of, doet het er eigenlijk helemaal niet toe wat wij gewone mensen vinden?

Eerder onderzoek deed blijken dat sociale buzz zich direct vertaalt in de kijkcijfers. Onbedoeld en wellicht ongewenst is de presentator een hot topic en dit is hoe dan ook van invloed op de reputatie en beoordeling van het programma zelf. Senk joe!

Eerder verschenen op Marketingfacts.nl

 

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top