Met name voor specifieke functies is het werven van talentvolle mensen moeilijk. Ze zijn relatief schaars op de arbeidsmarkt of werken als zelfstandige. Hoe social media kunnen bijdragen aan de werving.
Dit bericht verscheen eerder op Sprout.nl
De invloed van social media op de gemiddelde vacature is beperkt zo leert de praktijk. Toch ligt dit voor bepaalde specifieke doelgroepen anders. Met name in een branche als ICT zie je de mogelijkheden terug. “Lastig te bereiken ict-ers worden al in de helft van de keren via social media gerekruteerd. Het is onvoorstelbaar hoeveel kwaliteit er in in je netwerk schuilgaat”, zegt Geert-Jan Waasdorp van onderzoeksbureau Intelligence Group.
Zoals in zoveel situaties lijken de mogelijkheden van online- en sociale media beangstigend eindeloos. Laat je hier niet door afschrikken. “Werven is vaak simpeler dan je denkt” zegt René Bolier van OnRecruit.
Een grote talentpool
Volgens zowel Bolier als Waasdorp vraagt de inzet van social media om een andere houding. Het werven via social media kost tijd maar kan op de lange termijn veel opleveren. Door voortdurend online het gesprek aan te gaan vergroot je jouw netwerk. Je creëert een talentpool die je ieder moment kunt aanspreken. “Wanneer je via je eigen netwerk werft zorgt dat voor een natuurlijk filter en houd je kwalitatieve instroom over”, aldus Bolier.
Voorbeeldige stappen
Een veel aangehaald voorbeeld van goede online werving is Bol.com. Er is geïnvesteerd in een uitgebreid platform voorzien van veel achtergrondinformatie. Huidige medewerkers worden in video en tekst als ambassadeur ingezet en bovendien is de site afgestemd op social media. Een bedrijf waar ook het mkb een voorbeeld aan kan nemen vindt Bolier. “Werkgevers moeten zich over het algemeen beter leren presenteren. Denk na over welke potentiele medewerkers je wilt aanspreken en stem de communicatie daarop af.”
Andere kanalen
Toch moeten andere (online) kanalen ook in het toekomstige wervingsproces niet vergeten worden. Volgens Waasdorp is de inzet van social media op op de arbeidsmarkt vaak nog misplaatst. Bij het UWV vertellen ze 50-plussers dat ze via Facebook moeten zoeken naar een baan. Waasorp: “In veel gevallen is dat grote onzin”.
Vacaturesites en zoekmachines blijven volgens beide ook in de toekomst voor verschillende doelgroepen ontzettend belangrijk. Waar veel werkgevers over na moeten denken is wat ze willen bereiken. “Het niet afstemmen van de werving op de doelgroep levert sollicitaties op waar je niets aan hebt. Dat kost alleen maar extra tijd en geld”, aldus de oprichter van Intelligence Group.
Wil je online personeel werven denk dan in ieder geval aan de volgende stappen:
- Richt je eigen website in op het vinden van personeel;
- Pas wervingsteksten aan de doelgroep aan. Een secretaresse werf met je een andere tekst dan een applicatiebeheerder;
- Zorg dat de vacature online goed vindbaar is;
- Spit ook je archief van sollicitanten door;
- Zet je eigen netwerk in;
- Vraag medewerkers hun netwerk aan te spreken;
- Vraag aan je huidige medewerkers of zij toe zijn aan een nieuwe uitdaging;
- Verspreid de vacature via een vacaturesite;
- Zet social media in.