Sociaalnetwerksite Facebook verdient nog altijd het meest aan advertenties, blijkt uit de jongste kwartaalcijfers van ’s werelds machtigste internetbedrijf. Woensdagavond na beurs maakte de onderneming beter dan verwachte winstcijfers bekend: er is in het laatste kwartaal van vorig jaar 701 miljoen dollar winst gemaakt.

Maar ook Facebook zoekt naarstig naar nieuwe verdienmodellen. Met eentje daarvan is het onlangs met experimenteren begonnen: Facebook at Work. Nieuw is het natuurlijk niet, facebooken op het werk. Alleen delen kantoorwerkers nu nog foto’s van hun skivakantie – niet de informatie waarop hun werkgever zit te wachten. Facebook hoopt dan ook een alternatief te worden voor het ouderwetse interne bedrijfsweb. Een intranet 2.0 waar collega’s met elkaar samenwerken en praten zoals dat nu bij de koffieautomaat gebeurt.

Een kopie van het sociale netwerk, maar dan eentje waarin werknemers gevoelige informatie en documenten kunnen uitwisselen zonder dat ze die per ongeluk met de hele wereld delen. Een netwerk voor teamoverleg en videoconferenties.

Een groepje van Amerikaanse bedrijven is begonnen met het testen van de dienst. Topman Mark Zuckerberg heeft bezworen dat Facebook persoonlijke en zakelijke profielen te allen tijde gescheiden zal houden. Dus geen reclame op de privépagina van de gebruiker die gebaseerd is op wat hij op zijn werkprofiel doet of zegt. Bovendien worden op Facebook at Work geen gebruikersdata onthouden en advertenties komen er ook niet op, stelt Facebook.

Maar kan het bedrijf daarmee een serieuze boterham verdienen? Peter Haan, adviseur interne communicatie bij consultant Evolve in Utrecht, geeft het project weinig kans. Bedrijven staan volgens hem niet te springen om gevoelige informatie over de eigen onderneming of hun klanten online uit te wisselen of te bewaren.

Haan: ‘Hoe onterecht misschien ook, aan Facebook kleeft voor veel gebruikers een grote zweem van privacyschending. Willen bedrijven het potentieel van een modern intranet benutten en kennis beter delen, dan zullen ze hun eigen systemen aan Facebook moeten koppelen. Zo weet Facebook alsnog alles over het bedrijf en zijn personeel.’ Niet elk bedrijf is er gerust op dat het netwerk niet toch stiekem in de bedrijfsgeheimen neust.

Daarbij komt dat Facebook te maken krijgt met stevige concurrentie. Bedrijven als Microsoft en
Salesforce, een specialist in onlineklantenbeheer, timmeren al jaren aan de weg, evenals een aantal startups.