Woensdag is het moment weer daar dat de stembussen openen. Zoals ook voorgaande Provinciale Statenverkiezingen het geval was zal ook ditmaal de opkomst laag zijn. Al jaren lijkt de kloof tussen politiek en kiezer aanwezig te zijn. Juist deze tijd van nieuwe media en mogelijkheden lijkt het geschikte moment hier verandering in aan te brengen.
Uit onderzoek en praktijk blijkt inmiddels dat social media bij kunnen dragen aan het effect van campagnes en bereik van publiek. Obama is er mede groot mee geworden en ook recent onderzoek geef interessante inzichten. Social media kunnen met name positieve effecten hebben op de relatie op lange termijn. Dat is nu precies waar het in ons land aan ontbreekt.
Wanneer we de structurele inzet van de verschillende grotere partijen bekijken komen we tot interessante inzichten.
Bevindingen
- Bloggen is gebruikelijk maar bezoekers reageren nauwelijks. SP, CDA en PVV bloggen niet.
- De PVV heeft ruim 85000 volgers en plaatste slechts 191 tweets.
- De VDD volgt op ruime afstand maar bezet een goede tweede plaats met ruim 25000 volgers.
- Van alle partijen volgt alleen D66 actief terug.
- Facebook wordt op de PVV na door alle partijen ingezet. Met name SP, GL en D66 krijgen likes.
- De PvdA en het CDA krijgen zeer weinig likes.
- De SP heeft aanzienlijk meer leden op Hyves dan andere partijen.
- De PVV bezit geen officiele Hyvespagina.
- Op Facebook en Hyves worden nagenoeg geen gesprekken of discussies gevoerd.
- De PVV zet social media het minst van allen in maar krijgt de meeste aandacht.
Conclusie
Het is bedroevend om te zien hoe weinig interactie er plaatsvindt tussen partij en publiek. Juist op de plaatsen waar het mogelijk is wordt niet gevraagd naar de opinie van de kiezer. Juist waar gewerkt kan worden aan een community is de partij zelf niet aanwezig. Niet alleen veel organisaties, ook de politiek is slechts vertrouwd met het zenden. De dialoog wordt nauwelijks opgezocht en middelen om de genoemde kloof te dichten worden te weinig benut.
In plaats van het gesprek met de vertrouwde partijen in een televisiedebat zou het verstandig zijn te denken aan de kiezer zelf. Wie zijn mijn potentiele kiezers en waar bereik ik hen? Is het effect van overtuigen niet vele malen groter door daadwerkelijk in gesprek te gaan?
De Provinciale Statenverkiezingen, een gemiste kans. Wat zou er een volgende keer beter moeten?