De mobiele applicatie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) kan vanaf deze week horen welk programma of reclamespotje het vaste televisietoestel vertoont. Daarmee moeten programma en reclame nog meer aansluiten bij de televisiekijker.

Nieuwe technologie in de app vangt een onhoorbaar signaal op dat de televisie uitzendt. Het geeft op de seconde nauwkeurig aan op welk punt de kijker zich in een televisieprogramma of reclame bevindt. Gebruik van de instelling blijft volgens de NPO optioneel.

Omdat de applicatie kan vaststellen wat iemand kijkt, kunnen programmamakers en de reclamerubriek Ster de kijker voorzien van extra informatie. Beiden hopen daarmee de mogelijkheden van het tweede scherm te gaan benutten. Stelt de applicatie vast wat het televisietoestel vertoont, dan krijgt de kijker automatisch – via bijvoorbeeld het iPadscherm – aanvullende informatie voorgeschoteld. Gerelateerde onlineartikelen en reacties op sociale media zijn daarvan voorbeelden.

Nieuwe inhoud
De technologie bedient bovendien de adverteerder op zijn wenken. Als aanvulling op een reclame zou een autofabrikant via Ster Extra een proefrit of ander extraatje mogen aanbieden.

Jeroen Kramers, marketingmanager bij de NPO, vindt het belangrijk dat alle extra’s die programmamakers willen bieden, in één applicatie zijn te vinden. Dat alle apparatuur exact op elkaar is afgestemd, maakt het bovendien mogelijk de kijker inhoudelijk te betrekken bij een programma.

Een scenario is dat de quizmaster de kijker vraagt mee te spelen en de liefhebber van het Songfestival ziet op welke artiest zijn Facebookvrienden hebben gestemd. Kramers: ‘De kijker wil en verwacht dat we aanvullende informatie en programma’s aanreiken.’ Een volgende stap zou kunnen zijn dat op basis van profielgegevens kijkers aanbevelingen worden gedaan. ‘Ik zie het juist als een publieke taak de kijker op nieuwe inhoud te wijzen.’

Privacy
Verdere aanpassing van het programma-aanbod op het kijkgedrag is een mogelijkheid, maar de NPO realiseert zich dat privacyrichtlijnen dergelijke stappen niet zo makkelijk maken. ‘In Nederland leeft de opvatting dat we opgeslagen informatie zouden misbruiken. Ik zie het daarentegen als een service waarmee we de kijker helpen.’

Ster-directeur Arian Buurman laat weten reclames ‘relevanter’ te willen maken. Ze zou reclames willen koppelen aan de interesses van de kijker, maar ziet dit als een mogelijkheid voor in de toekomst. ‘Met Ster Extra nemen we daar wel een voorschot op.’