De winkel voor seksspeeltjes is op zoek naar meer klandizie. De GGD kan die leveren. Of de liefde wederzijds is, moet nog blijken.
VAN ONZE VERSLAGGEVER YOSHI TUK
De commerciële erotiekketen Christine le Duc wil heel graag samenwerken met de publieke hulpverleners van de GGD. De gerestylede seksshops mikken voortaan ook op ‘de probleemklant’. Klanten met ernstige seksuele problemen wil de winkel doorsturen naar de gezondheidsinstantie. In ruil daarvoor hopen de 31 winkels van Christine le Duc via de GGD seksspeeltjes te verspreiden en nieuwe klanten binnen te halen.
Christine le Duc openbaarde donderdag de plannen voor samenwerking met de GGD. In een persbericht schrijft de keten regelmatig mensen door te verwijzen naar hulpverleners, ‘maar omgekeerd gebeurt dit ook steeds vaker’. Navraag leert echter dat er nog geen sprake is van een officieel samenwerkingsverband.
De samenwerking is tot nu toe beperkt gebleven tot een eerste bijeenkomst met vijftien GGD-medewerkers uit de regio Nijmegen. Dat beviel volgens Serge van der Hooft, bestuursvoorzitter van moederbedrijf Beate Uhse, zo goed dat ze de samenwerking willen intensiveren.
De betrokken manager van GGD Gelderland-Zuid, waar vestiging Nijmegen onder valt, was niet bereikbaar om te reageren op de aankondiging van Van der Hooft. Wel laat een medewerker weten dat er nog geen sprake is van een officiële overeenkomst. Andere relaties met commerciële partijen is de GGD tot op heden ook nog niet aangegaan, maar voor de toekomst sluit de dienst dat niet uit, verklaart de medewerker.
De gemeente Nijmegen, mede verantwoordelijk voor de GGD in de regio Gelderland-Zuid, was niet bereikbaar voor commentaar.
Christine le Duc wil door de samenwerking met de overheidsinstantie uit de ‘schimmige redlight-sfeer’ raken. Volgens Van der Hooft zijn medewerkers steeds vaker ook adviseur op het gebied van seksualiteit, gezondheid en hygiëne. Klanten met seksuele problemen zullen zij adviseren en doorverwijzen naar de GGD. Andersom verwacht Van der Hooft dat zij binnenkort de eerste proefpakketten met producten van Christine le Duc bij de GGD zullen uitstallen.
Tijdens de presentatie van de nieuwe strategie noemt commercieel manager Deborah van Dijk de ‘probleemklant’ als belangrijke nieuwe doelgroep. Mensen die een seksueel probleem of een vraag hebben en die de stap naar huisarts of de GGD – toch de plek voor dit type vragen – niet durven zetten. Een doelgroep die het bedrijf vaker hoopt aan te spreken met een nieuwe inrichting, advies en producten in alledaagse verpakking. Seksspeeltjes in een verpakking met de vorm van een melkpak zijn daarvan een voorbeeld.
Moederbedrijf Beate Uhse, eveneens eigenaar van onlinewinkel Pabo, verkeert al jaren in zwaar weer. Sinds 2009 is de omzet met bijna de helft gedaald. Pabo spreekt volgens Van der Hooft een steeds groter deel van Christine le Duc’s klantenkring aan. Om de concurrentie tussen de twee merken te verkleinen, begint het bedrijf nog dit jaar met verbouwing van de 31 winkels.
Van der Hooft: ‘Het rode interieur maakt plaats voor de kleur champagne. We willen toegankelijkheid uitstralen. De redlight-sfeer moet nu echt tot het verleden behoren.’ Nu steeds meer mensen hun spullen online kopen is de omzet van fysieke winkels al jaren aan het dalen. Van der Hooft verwacht geen nieuwe winkels te openen in ons land. ‘De kans is groter dat we enkele sluiten.’
In Nederland hoopt Van der Hooft de omzet van Christine le Duc op peil te houden door de onlineverkopen op te krikken. De samenwerking met de GGD kan daar een bijdrage aan leveren. Mogelijk dat Christine le Duc de GGD daarvoor gaat betalen, aldus de bestuursvoorzitter.