‘Loyaliteit aan koerier verdwijnt’

Met het groeiend aantal logistieke opties dat consumenten vandaag de dag wordt geboden, verandert ook het verwachtingspatroon. Waar het bieden van keuze eerder nog leidde tot een betere experience, is het voor een deel van de klanten inmiddels een vereiste. Winkeliers zijn daarin mede afhankelijk van logistieke partners.

Click & collect, de juiste vervoerder of een tijdsschema dat aansluit op het leven van de klant: de klant dicteert. De opties die een logistieke partner biedt zijn daarom van steeds groter belang. Vernieuwt de partner, dan verbetert ook de klantervaring. Toch zijn er ook situaties waarin die verandering wordt opgelegd: zo werden veel Amerikaanse winkeliers begin dit jaar getrakteerd op de definitieve invoering van het zogenaamde ‘dim weight’ – of volumegewicht.

Omdat veel pakketten in onnodig grote verpakkingen worden verzonden, zijn de vervoerders UPS en FedeX overgestapt op een rekenmethode waarbij de prijs voor verzending niet alleen op basis van gewicht, maar ook het volume wordt vastgesteld. De twee bedrijven spelen hiermee in op de groei van e-commerce en de verzending van een hoop ‘lucht’. Dit betekent dat grote en lichte dozen relatief prijziger zijn om te versturen.

In Nederland zijn er nog geen signalen dat pakketbezorgers deze methode definitief invoeren, maar op termijn zullen er vervoerders zijn die dit overnemen van UPS en FedeX, denkt Tom van den Heuvel van verzendplatform SendCloud. De invloed hiervan zal per branche sterk verschillen. ‘Verstuur je lichtgewicht producten in relatief grote verpakkingen dan word je het hardst getroffen. Verder is gewoon een andere manier om een tarief voor je zending te berekenen.’

De uitdaging schuilt er natuurlijk in om op een DIM-prijs uit te komen die lager is dan de prijs per gewicht. Met het juiste – namelijk nauw omsluitende – verpakkingsmateriaal ben je goed op weg. Een winkelier kan verder overwegen om producten die relatief groot en licht zijn niet of tegen meerprijs te verschepen.

De logistieke sector wordt steeds verdeelder, zegt Van den Heuvel: same day delivery, onbemande afhaalpunten zoals De Buren biedt, PostNL kluiswanden op openbare plekken en diverse hyperlokale fietsbezorgers. ‘Loyaliteit aan één koerier gaat nog verder verdwijnen, zo is mijn verwachting. Dat zorgt er weer voor dat vervoerders zich nog verder specialiseren.’

Uiteindelijk resulteren al die ontwikkelingen in iets dat Van den Heuvel ‘flexibel verzenden’ noemt: ‘De klant bepaalt waar, wanneer én hoe een product geleverd wordt. In veel gevallen is het handiger om een pakket op te halen bij pakketkluis op het station.’ Een winsituatie voor alle partijen. De specialisatie bij logistieke bedrijven leidt tot scherpere tarieven voor de winkelier, postbedrijven stuiten niet meer op een dichte deur en kunnen direct afleveren en de klant loopt zijn pakket niet meer mis.

‘Je zou verwachten dat snelle levering het meest belangrijke is dat er is. Toch blijven pakketten nu gemiddeld vier dagen in een pakketkluis liggen voor ze worden opgehaald. Zo dringend is de levering dus niet’ denkt Van den Heuvel. ‘Consumenten willen gewoon zo snel mogelijk af van de verplichtingen die ze worden opgelegd.’

Foto: quijonido (cc)

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top