Jumbo moet met smulwinkel AH zeer gaan doen (27-11-2014)

Supermarktketen Jumbo tracht winkelen een nieuwe dimensie te geven. Je kan verse kant-en-klaar- maaltijden kopen, maar ze ook ter plaatse opeten.

Een eetcafé prominent in de supermarkt, koks die ter plaatse maaltijden koken voor thuis of om direct op te eten. Jumbo opende woensdag zijn tweede Foodmarkt, in Amsterdam, en er zullen er de komende vijf jaar nog tien volgen. Een briljante zet volgens retaildeskundige Paul Moers: ‘Eindelijk eens echte vernieuwing in supermarktland.’

Het blijkt vooral een slim concept: een combinatie van supermarkt en horeca in een 2.600 m2 grote loods. Nog voordat de vestiging is geopend, drommen tientallen bezoekers al samen voor de Foodmarkt. Op de gevel prijken neonletters die doen denken aan een zoveelste toeristische trekpleister – hallen met hippe eettentjes zijn Amsterdam immers niet vreemd. Nergens de naam of kleur geel van de keten. Pas bij binnenkomst zal duidelijk worden dat het een supermarkt betreft.

‘Dit is toch zielig voor de Dirk?’, roept een van de bezoekers nog hard voordat ze het pand betreedt. Een snelle blik op de winkel en ze neemt al weer de benen. Op weg naar haar werk bij de Dirk van den Broek, die andere supermarkt die zegt de goedkoopste te zijn. Een filiaal van de Dirk die pal naast de Foodmarkt is te vinden, maar niet beschikt over een café of chefs die voor je staan te kokkerellen.

Nog voordat ze hun dagelijkse boodschappen kunnen doen, leidt Jumbo de bezoekers langs kookeilanden en winkeltjes met zogenoemde ambachtslieden. Ze koken maaltijden om mee te nemen of direct te verorberen in het restaurant. Een pizzabakker, een Aziatische punt vol met sushi en quinoa en sapjes van tarwegras uit de vegetarische keuken. Vers en ambachtelijk zijn de termen die je om de oren vliegen.

En niet veel verder, naast het ‘brood met oorsprong’, staat slager Laurens zelf worsten te draaien. Nee zegt hij, dat gebeurt in een gewone winkel van Jumbo niet. ‘Daar snijden we het vlees alleen.’ Waarom hij hier dan zijn Italiaanse worsten zelf vult? ‘Dat verkoopt gewoon veel beter, dat is wel bewezen. Mensen willen gewoon zien hoe we dit maken.’

‘Hartstikke briljant’ vindt retaildeskundige Paul Moers. ‘Alle supermarktketens doen elkaar al jaren na en dit is eindelijk iets origineels. Een combinatie die je nergens anders treft.’ Supermarkt Marqt gaf natuurlijk al een voorzetje door ter plekke te laten proeven van lokale producten. Vlees van boer Pieter, naast de melk van koe Bella.

Maar dit, de combinatie van winkel en horeca, is volgens Moers, zelf voormalig manager van Albert Heijn, gedurfd: ‘Een smulwinkel. Zelfs Albert Heijn kijkt nu naar Jumbo. Ze openen niet voor niets sushibars in alle grote vestigingen. Dit doet echt zeer in Zaandam.’

Jumbo speelt volgens directeur Colette Cloosterman-van Eerd in op een trend. ‘Vers in het extreme’ noemt ze dat terwijl ze de aarde van de ‘aardappelen uit eigen grond’ veegt. Het idee van de Foodmarkt is uit eigen koker. ‘Nog voordat je bij de gewone boodschappen aankomt, wil ik bewijzen dat je er goed en gezond mee kan koken. Dat wekt vertrouwen.’

En, dat valt niet te ontkennen, het verkoopt natuurlijk. De ontwikkeling van kleinere gezinnen speelt daarin mee. Zo koop je straks een door Jumbo gemaakte éénpansmaaltijd of kies je uit producten zonder vaste verpakking. De keten verwacht het principe van scheppen wat nodig is ook voor andere producten dan groenten in te zetten.

Of bezoekers door al die extra’s ook meer wasmiddel of andere dagelijkse items meenemen, wil Cloosterman-van Eerd niet zeggen. Het is volgens haar wel de bedoeling dat deze tweede Foodmarkt winstgevend wordt. Het filiaal in Breda zou met 35 duizend bezoekers per week in ieder geval een omzet opleveren die boven verwachting is.

Van het idee van een verzonnen behoefte wil retaildeskundige Moers daarom niets weten: ‘Nee, mensen willen echt vermaakt worden. Iets beleven. Hier kunnen andere retailers een hoop van leren.’

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top