Jeremiah Albinus (CMO, fonQ): ‘AR wordt net zo standaard als productfoto’s’

Als we de voorspellingen van afgelopen jaren mogen geloven is dit het moment dat retailers op serieuze schaal gebruik gaan maken van augmented reality (AR). Het klinkt Jeremiah Albinus – CMO bij fonQ – niet vreemd in de oren. “Er ontstaan standaarden in de markt waardoor het experimenteren met AR merkbaar minder kostbaar is.” Hij vertelt over de ervaringen van de online meubelwinkel en de zestien procent extra conversie.

Heel moeilijk is het niet om je in te beelden dat augmented reality voor bepaalde productgroepen een nuttige aanvulling is op tekst en plat beeld. Wie makkelijker kan zien hoe een product in iemands persoonlijke context past zal eerder geneigd zijn op de koop nu-knop te klikken. Kenners verwachten dan ook al jaren een doorbraak van AR onder retailers. Gartner stelde vorig jaar nog dat 46 procent denkt in 2020 augmented reality of virtual reality in te zetten richting klanten.

Jeremiah Albinus – CMO, fonQ

‘Maakt online aankoop meubels gemakkelijker’

Tot die groep behoort in ieder geval de online meubelwinkel fonQ. Als proef ging afgelopen zomer de AR-app ‘fonQ in huis’ live. Ruim een half jaar verder is de pilotfase voorbij stelt CMO Jeremiah Albinus. Zo bevat de app behalve de collectie stoelen inmiddels ook de kasten en afvalemmers uit het assortiment. In totaal ongeveer 750 producten, allemaal via AR virtueel in huis te plaatsen.

Voor Albinus voelt de keuze voor AR om een aantal redenen heel logisch. “Vanuit onze propositie zoeken we naar manieren om meubels gemakkelijker online aan te man te brengen. Vergeleken met bijvoorbeeld een productcategorie als elektronica is dat eigenlijk best lastig.” Voor consumenten kleeft er aan de online aankoop van een stofzuiger maar een gering aankooprisico. Het formaat en andere uiterlijke kenmerken zijn goed in te schatten en vaak gaat het bovendien om bekende A-merken. Hoe anders is dit voor de meubelbranche die nog relatief onvolwassen is op het vlak van e-commerce.

‘Fast home & living’

Een van de dingen die klantonderzoek duidelijk maakte is dat een derde zich tijdens de oriëntatiefase zorgen maakt over de afmetingen van een meubel, aldus Albinus. “En of het vervolgens bij het bestaande interieur past. Die zorg is met AR in ieder geval voor een deel weg te nemen.” Daarmee is het bedrijf bovendien nog beter in staat in te spelen op wat hij de trend van fast home & living noemt. Zoals de mode-industrie fast fashion kent, zo worden losse woonitems ook steeds vaker vervangen. Interieurs zijn niet meer voor tien jaar in steen gebeiteld. “Mensen willen meer op de trend zitten. Daarvoor moeten ze hun aankoopbeslissing dus sneller en intuïtiever kunnen nemen.”

Wiel uitvinden

Het moment waarop fonQ heeft gekozen om AR in te zetten is niet geheel willekeurig te noemen. Anderen gingen het bedrijf de afgelopen tijd voor. Eind 2017 oogstte IKEA veel lof met ‘IKEA Place’, afgelopen jaar kondigde het bedrijf aan een koopfunctionaliteit in te bouwen. Coolblue deed recent hetzelfde voor de verkoop van tv’s. Een belangrijk argument vóór is dat het wiel niet meer hoeft te worden uitgevonden, merkt ook Albinus. “We zagen standaarden in de markt ontstaan waardoor de kosten afnemen.”

FonQ ging bijvoorbeeld in zee met het Nederlandse ConfigWise.io. Het bedrijf heeft een cloudplatform ontwikkeld waarop het centraal de 3D- en AR-modellen van fabrikanten maakt en host. Retailers die een abonnement nemen kunnen de content via verschillende kanalen ontsluiten: app, SDK app, 360 viewer en in bekende e-commerceoplossingen als Magento en Shopify. Voor de eventuele implementatie en maatwerk werkt het samen met Mobiquity. ConfigWise.io zegt zelf tot een soort Netflix van de AR uit te willen groeien. E-commercebedrijven ‘streamen’ hun benodigde AR content op het moment dat de consument daar behoefte aan heeft. Artikelen die nog niet zijn te vinden in de ‘bibliotheek’ kunnen de retailers laten modelleren.

‘Grotere rol fabrikant’

Hoewel fonQ dus niet de eerste winkelier is die AR omarmt, zegt het in de aanpak wel een eigen koers te varen. De keuze om niet de complete collectie dan wel tweehonderd producten in uiteenlopende groepen in AR te tonen is een zeer bewuste, legt Albinus uit. “We zijn gestart met een lonende categorie, de hardlopers binnen de categorie stoelen, in de wetenschap dat we de conversie middels AR eerder verhogen op meubels dan op bijvoorbeeld pannen.” In een later stadium is de stoelencategorie uitgebreid met banken, kasten en afvalemmers. Die opvallende laatste is het gevolg van de samenwerking met leverancier Brabantia. Het huidige aantal van 750 artikelen, zal de komende tijd groeien tot duizend. Al heeft hij de stille hoop al snel de tweeduizend te kunnen bereiken. “Dat hangt mede af van de bereidheid van leveranciers om ook te investeren in de modellering van hun producten. We hopen dat de deelname van anderen een parallelle stroom content oplevert.”

Investeringscase

En leidt AR tot concreet verkoopresultaat? Vlak na het uitbrengen van de AR-app heeft fonQ gedurende twee weken een A/B-test gedraaid. Hierbij is een deel van de bezoekers van de productpagina’s gewezen op de AR-functionaliteit om meubels in de eigen omgeving te bekijken. Die test liet een conversieverbetering van zestien procent zien. Op een later moment is er nog eens gemeten dat binnen de categorie stoelen één op de tien bezoekers de app downloadt en gebruikt voor een aankoop.

Omdat er voor het uiteindelijke koopmoment weer wordt gelinkt naar de online shop is het wel lastig om gedetailleerd te meten hoe direct AR bijdraagt, verduidelijkt Albinus. “Het is ook geen metric waar we op sturen. Voor ons is het eerder een overtuiging: content helpt klanten in hun keuze. Het effect op het aantal te verwerken retouren is ook onderdeel van de investeringscase, maar wel bijvangst.”

Hink-stap

Op termijn groeit AR daarmee uit tot standaard, stelt de fonQ-CMO. Met name binnen ‘esthetische’ productgroepen zal het net zo belangrijk zijn als een platte productfoto nu. “Ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat leveranciers op eigen initiatief retailers hun 3D-modellen gaan aanbieden. Die zijn er in de basis toch al omdat veel producten op die manier worden ontworpen.” Productdetailpagina’s bevatten dan standaard een te bekijken 3D-model zodat bezoekers het artikel van alle kanten kunnen zien. De stap erna is om de AR-app te downloaden waarbij het model in hoge resolutie en in de thuisomgeving is te plaatsen.

Albinus: “De stap naar AR wordt daardoor kleiner – een soort hink-stap-sprong. Het lijkt me niet onrealistisch om te verwachten dat het gebruik van de app dan verdubbelt naar twee op de tien.”

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top