Digital agency Grrr heeft een nieuw platform ontwikkeld voor SpangaS – een jeugdprogramma van KRO-NCRV. Doel is om een brug te slaan tussen TV en sociale media, maar daarbij de privacy van jonge kijkers te waarborgen. Op een enkel onderzoekscookie na gebruikt de site bijvoorbeeld geen trackers.
SpangaS’ nieuwe platform is een mix van allerlei kanalen in een mobiele en interactieve tijdlijn. In de stijl van populaire sociale media krijgen bezoekers fragmenten te zien, aangevuld met content van onder meer YouTube. Tijdens de uitzendingen zelf zoeken de acteurs het directe contact op met de kijkers. Met een blik in de camera roepen ze op online een mening achter te laten onder een dilemma of test.
De omroep en het bureau werken hiervoor met een ‘programmatic content systeem’. Een term die nu eens niet refereert aan het uitserveren van advertenties. Het systeem is in gebruik om de inhoud van het platform aan te passen aan het tijdstip. Rond de lunch toont SpangaS voornamelijk inhoud die uitnodigt tot snel reageren. Na schooltijd is er juist meer ruimte voor fragmenten en het uitdiepen van de verhaallijn. Zo blikken karakters uit de serie met fans vooruit.
Omdat het populaire programma zich richt op kinderen tussen de negen en twaalf jaar oud, ligt het erg voor de hand sociale media te verkiezen boven een eigen platform. Toch gaat de voorkeur uit naar dat laatste. Strikt genomen weren Instagram en YouTube gebruikers van deze leeftijd ook. Grrr heeft er daarom voor gekozen geen cookies te gebruiken. De tijdlijn onthoudt keuzes uitsluitend via de opslag van de browser.