Googles Accelerated Mobile Pages (AMP) is officieel live. Met deze nieuwe webstandaard die Google en een aantal belangrijke internetbedrijven samen introduceren, moet het mobiele web vele malen sneller worden. Ook moet AMP een antwoord bieden op de opkomst van adblockers. Dat is goed nieuws voor de gebruikers van sites die vaak mobiel worden geraadpleegd – die van publishers bijvoorbeeld. Maar zeker ook een tegenaanval op Facebook Instant Articles en Apple News. Hoe bruikbaar is de standaard eigenlijk?

Vandaag de dag is de HTML-code van een beetje website zo zwaar dat zelfs de voor mobiel geoptimaliseerde sites nog relatief traag laden. Dat moet volgens diverse internetbedrijven sneller kunnen. Facebook en Apple kwamen daarom met oplossingen om de content van uitgevers – ontdaan van opsmuk – integraal vanuit hun platform of tijdlijn te tonen. Zo hoeft de digitale krantenlezer of volger van een populair onlinemagazine zijn Facebookapp niet eens meer te verlaten en garandeert Facebook een optimale ervaring.

Open webstandaard

Google, LinkedIn, Twitter en WordPress gooien het over een andere boeg. Die introduceren een ‘open’ webstandaard, een pakket aan elementen en oplossingen waarmee de ontwikkelaars denken het mobiele web op te schonen. HTML-elementen die voor vertraging zorgen zijn vervangen door een alternatief, het gebruik van CSS voor de webopmaak is beperkt en extern opgehaalde code of third party scripts zijn veelal uitgesloten. Ook Nuzzel en Pinterest hebben zich inmiddels aangesloten en testen de AMP-pagina’s in apps. De ontwikkelaars daar noteerden al vier keer snellere laadtijden en acht keer minder dataverkeer dan een normale voor een mobiel geoptimaliseerde site verbruikt.

Maar naast de beoogde snellere laadtijden heeft AMP nog een ander doel. Google wil meer grip op dat wat de ‘ad experience’ wordt genoemd. Advertenties op een ‘AMP ready’ pagina kunnen alleen worden aangeroepen via een ‘amp-ad’ element. Zo houden Google en de anderen elementen die in hun beleving de user experience en daarmee de digitale economie verstoren waarschijnlijk buiten de deur. AMP is dus ook een antwoord op de adblocker: storende content de deur uit, meer aandacht voor – bijvoorbeeld – native.

AMP raakt veel uitgevers dus. Van traditionele uitgevers zoals BBC en The New York Times tot aan Buzzfeed: zij bouwen nu druk aan een website in AMP-formaat of hebben die al gepubliceerd. Dat betekent overigens niet dat de standaard die Facebook of Apple willen neerzetten waardeloos is. Of je voor de standaard van AMP of bijvoorbeeld Instant Articles kiest, is afhankelijk van hoe de huidige bezoekers content consumeren, zegt Maarten van Vulpen van Liones. Deze digital agency werkt op dit moment voor enkele bekende uitgevers met AMP. ‘Is verhoudingsgewijs veel verkeer afkomstig van Facebook dan zou ik zeker adviseren Instant Articles te overwegen.’

Verbetering van mobiele experience

Buiten kijf staat dat hij enthousiast is over AMP. Belangrijkste effect van de webstandaard is wat hem betreft de verbetering van de user experience. Zeker voor publishers is de content die zij ontsluiten vluchtig. De content is informatief en heeft een hoge deelbaarheid. Content moet dan wel snel laden. Google heeft een model uitgebracht dat uitgevers daarin zo goed mogelijk ondersteunt. Het toenemend aantal mobiele bezoekers kan de inhoud zo ‘clean’ en snel mogelijk tot zich nemen. Een plek voor relevante advertenties blijft behouden.

Aan de andere kant is AMP geen heilige graal, vertelt Erik-Martijn Kasimier – front-end developer bij Liones. Er zijn voldoende alternatieven om een goedwerkende mobiele site te ontwikkelen. ‘Maar een groot voordeel is het open karakter. AMP is een ‘open’ platform dat een verzameling biedt van de best practices uit de praktijk voor het bouwen van een mobiele site. Google maakt het bedrijven en developers bijzonder makkelijk een absoluut optimale mobiele ervaring te ontwikkelen. Daarbij blijven de betrokken partijen kijken naar waar in de praktijk van uitgevers en gebruikers behoefte aan is. Facebook en Apple laten zich vooral leiden door hun eigen ‘business’ om zoveel mogelijk content in hun eigen ecosysteem te kunnen tonen.’

Ontwikkelen voor AMP

Wat bij de ontwikkeling van zo’n mobiele omgeving van het grootste belang is, is niet uit te gaan van de techniek, maar van de content, zegt Kasimier. ’Een pagina bestaat nu vaak uit losse elementen die voor de browser even belangrijk zijn om in te laden. Start bij de nieuwe opbouw met de content. Wat is voor de gebruiker daarin het belangrijkste? Al het overige is ondergeschikt. Content, maar ook scripts die niet direct nodig of in beeld zijn, worden bijvoorbeeld pas op een later moment geladen.’ Samen met de geoptimaliseerde HTML, Googles Content Delivery Network dat veelgebruikte scripts vanuit de cache laadt, verkort dat de laadtijd en dus de gebruikerservaring.

De “strenge” regels van een webstandaard maken enerzijds dat je als ontwikkelaar niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Anderzijds beperkt het de ruimte je eigen oplossing te kiezen, zegt Kasimier. ‘Het is voor een ontwikkelaar vaak niet te doen om alle ontwikkelingen en best practices voor het mobiele web zelf bij te houden. Achter AMP schuilt zoveel samenwerking dat alle belangrijkste onderzoeksresultaten zich automatisch in je toolkit bevinden.’

De webstandaard werkt bijvoorbeeld ‘device onafhankelijk’. Daarin houdt Google natuurlijk sterk rekening met de eigen infrastructuur als Android en de zoekmachine. Of websites die niet zijn gebouwd op basis van AMP daarvoor worden ‘gestraft’ in de zoekresultaten is nog niet duidelijk. Wel houdt Google in het algemeen steeds meer rekening met de laadsnelheid in de zoekresultaten. Bij de officiële livegang is ook duidelijk geworden dat er een speciale carrousel bovenaan de zoekresultaten komt waarin AMP-resultaten prominent zijn te zien.

Maar het belangrijkste van de ontwikkeling is de standaard die AMP zet, zegt Kasimier: ’Bedrijven vragen regelmatig of we ook kunnen detecteren of een bezoeker een adblocker gebruikt. Ja, dat is mogelijk. Maar dat doen zij onder meer omdat advertenties de pagina’s traag maken. AMP dwingt ontwikkelaars, uitgevers en ook adverteerders met validatiescripts zich te houden aan wat goed is voor alle partijen: de gebruiker krijgt snelle content, de uitgever behoudt zijn advertentieinkomsten.’

Ter illustratie: voorbeelden van AMP-pagina’s en AMP-pagina in zoekresultaten van Google

AMP_v6_phone_cropped.mov

Schermafbeelding 2016-02-24 om 09.08.19

amp-google

Foto: Ozzy Delaney (cc)