Googles toekomst: zijn backlinks nog wel van waarde?

Linkbuilding en SEO: twee termen die al jaren in één adem worden genoemd. Externe backlinks zijn nog steeds van grote invloed op de ranking van Google. Maar hoe lang nog?

Matt Cutts, hoofd van het Google Webspam team, raadde eerder al nadrukkelijk af tegastbloggen met linkbuilding tot doel. Ook het sluiten van de waardeloze linkfarms zijn een teken aan de wand: het bedrijf doet verwoede pogingen manipulatie met links tegen te gaan. We kunnen het ons bijna niet voorstellen, maar is de zoekmachine van de toekomst er niet eentje die het rangschikken (mede) op basis van links nalaat?

Google zelf speelt ook al enige tijd met deze gedachten en liet onlangs weten hiermee te hebben geëxperimenteerd. Intern werd de kwantiteit en kwaliteit van backlinks uitgesloten van het algoritme, maar met teleurstellend resultaat. Ondanks de spam en negatieve SEO, blijven links (verwijzingen) een goede manier om de kwaliteit van een pagina vast te stellen. Opvallend waren de woorden die Cutts naderhand koos voor de duiding van de resultaten. Met ‘at least for now’ en ‘still really helps’ hield hij de deur voor een nieuwe manier van zoeken op een kier.

De één ziet linkbuilding als basis, de ander voorziet een verdere devaluatie van links. Wil je de massa voorblijven, en daarmee de positie in zoekmachines verbeteren, dan is het volgens hen nu de tijd om de inspanningen op het gebied van linkbuilding verder af te bouwen. We zien een Google dat nog verre van tevreden is over de resultaten van technieken als Panda en Penguin. Het bereiken van het doel, meer waarde voor kwalitatieve content en non-commerciële links, wordt met de manipulatie van vandaag de dag nog steeds gedwarsboomd.

De belangrijkste veranderingen vragen om SEO dat de gebruiker centraal stelt: meer onderzoek naar de gebruikerservaring en content naar vraag.

Van:

  • Link anchor teksten met een duidelijke focus op zoekwoorden
  • Overmatig gebruik van do-follow links
  • Interne no-follows, het zogenaamde PageRank sculpting
  • Dunne of dubbele content

Naar:

  • Content met inhoud en van kwaliteit
  • Focus op de doorklikratio
  • Overzichtelijk design en conversie-optimalisatie
  • Responsive design voor ons gebruik van andere apparatuur
  • Optimalisatie van broncode
  • Richten op een niche en aanbieden van specifieke kennis

Zoals gezegd kan de waarde van (organische) externe links in hoog tempo afnemen. In plaats daarvan is een scenario waarin de volgende factoren nog zwaarder wegen niet ondenkbaar. Backlinks zijn, zoals jullie zien, niet langer van waarde.

  • Viraliteit van het verkeer
  • Hoeveelheid verkeer in het algemeen
  • Doorklikratio (CTR)
  • Weigeringspercentage (Bounce rate)
  • Gemiddelde tijd op de pagina
  • Page depth
  • Vernieuwing op de website
  • Signalen uit sociale media
  • De kwaliteit van de content

Met name aan het vaststellen van de waarde van signalen uit sociale media zal Google een hele kluif hebben. De meetmethode is gevoelig voor manipulatie en het vraagt om een belangrijke afweging: Hoe bepaal je de waarde van het aantal vermeldingen en houd je bovendien rekening met bereik en mate van invloed van de zender.

Van de marketeer vraagt dit om een nauwere integratie van offline en online marketing voor een optimale positie in de zoekmachines. Afstemmen van de sociale media-activiteiten op SEO is hierin voor velen nog een vergeten stap.

Hoe zien jullie de ontwikkelingen rondom linkbuilding? Is de toekomstige waarde van een externe link inderdaad te verwaarlozen?

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top