Google zoekt naarstig naar middelen om meer grip te krijgen op de native app markt. Opgelet: het bedrijf bepaalt binnen niet al te lange tijd ook welke apps volgens de Google-standaard ‘engaging’ zijn en beloont die met een betere positie in de zoekresultaten.

Nu in Amerika meer dan de helft van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd op een mobiel apparaat, hoopt Google met meer mobielvriendelijke zoekresultaten in te spelen op dit veranderende gedrag. In april van dit jaar werd daarom de langverwachte update van het mobiele algoritme geïntroduceerd. De mobielvriendelijkheid van een website is nu een belangrijke factor in de ranking.

Waar de impact op de rangschikking van websites bijzonder veel aandacht kreeg, bleven de gevolgen voor native apps ietwat onderbelicht. Op hetzelfde moment dat ‘mobilegeddon’ insloeg, werden voortaan ook apps die indexeerbaar zijn beter gepositioneerd in de mobiele zoekresultaten. In het kort betekent dit dat de content uit applicaties die zijn uitgerust met de App Indexing-API prominent wordt getoond als zoekresultaat. Het zoekresultaat linkt de gebruiker direct door naar de applicatie of er wordt aangeboden deze te installeren.

In de toelichting op de meest recente kwartaalcijfers wist CEO Sundar Pichai te melden dat Google al meer dan honderd miljard deep links in apps heeft geïndexeerd. Maar liefst 40 procent van de top vijf zoekresultaten is al informatie uit die app-index.

Een analist weet nu te melden dat Google de applicaties geschikt voor App Indexing zeer binnenkort nog een extra boost zal geven in de rangschikking. De nieuwe API zal kijken naar ‘egagement data’ die iets zal vertellen over hoe nuttig de app is voor gebruikers.

Hoewel het bedrijf nog niet officieel heeft aangekondigd haar algoritme aan te passen, ligt de wijziging voor de hand. Niet alleen voor de zoekresultaten is Google afhankelijk van de App Indexing-API. Een dienst als Google Now functioneert eveneens op basis van die koppeling. De deze zomer geïntroduceerde aanvulling ‘Now on Tap’ kan zo bijvoorbeeld op basis van een chatbericht over een bioscoopfilm een volgende actie voorspellen. Now on Tap toont dan een link naar de apps van IMDB, Maps of de bioscoop zelf.

Afbeelding: voorbeeld ‘Now on Tap’

nowtap2.0

Google streeft natuurlijk naar meer grip op de markt van native apps. Zoals vaker probeert het bedrijf daarvoor de controle op ‘de experience’ in te zetten als middel. Bedrijven die de API inzetten en zich in zekere zin laten keuren zullen daarvoor worden beloond in Search.

Opmerkelijk is daarom ook dat het bedrijf haar eigen belangen nog even probeert te beschermen. Per 1 november voert het een volgende maatregel in: mobiele websites die prominent een overlay of zogenaamde interstitial tonen, zullen worden aangepakt. Zo’n extra laag over de mobiele website bevat meestal de boodschap toch vooral de native applicatie te installeren, iets dat Google als ‘mobielonvriendelijk’ ziet. Een eigen test zou uitwijzen dat 69 procent van het publiek de website direct sluit na het zien van zo’n bericht.

Of de appmarkt op een zelfde wijze kan worden gedomineerd als die van het zoeken moet nog blijken, maar raadzaam is wel om Googles kleine stappen nauwlettend in de gaten te houden.