De rol van zoekmachine-optimalisatie (SEO) wordt voor commercieel succes almaar groter. Welke kant Google en dus ook uw concurrenten op zullen gaan.
De budgetten voor zoekmachine-optimalisatie zullen ook dit jaar weer toenemen en dat is niet zo vreemd zegt SEO-specialist Wouter Blom: “Ondernemers zijn de afgelopen tijd gekgeluld over social media. Iedereen praat over social maar doet in de praktijk aan search. Het is namelijk concreet en realistisch. Een zoekopdracht leidt tot verkoop.”
Dit bericht verscheen eerder op Sprout.nl
De ontwikkelingen in SEO
Het veld van SEO is in beweging en marktleider Google voert steeds vaker veranderingen door in de zoekmachine. Eerdere algoritmes gingen met name uit van linkbuilding. De hoeveelheid links naar een pagina gaf de mate van belang aan. Hoe meer links, hoe hoger de pagina werd geplaatst. Met de projecten Panda en Penguinbracht Google hier grote veranderingen in aan. De focus kwam te liggen op unieke, kwalitatieve content waarmee je bewijst een autoriteit te zijn binnen een bepaald vakgebied. Trucs om de resultaten te beïnvloeden werden en worden hard afgestraft.
Inzet op autoriteit
Blom verwacht dat deze trend doorzet. SEO zal zich in het algemeen richting PR bewegen waarbij het draait om onderhouden van relaties en vertellen van je verhaal. “Je website is geen vacuüm. Mensen doen zaken met mensen. Ze moeten geloof hebben in de persoon.” Grootste valkuil voor veel ondernemers is het niet goed kunnen vertellen van wat ze verkopen. “Denk bij de invulling van je website vanuit een elevator pitch.”
Robert Dreher van Searchresult bevestigt dit beeld en refereert aan de introductie van Google+. Met de koppeling van het sociale netwerk aan je website of andere publicaties tracht Google een gezicht te geven aan de unieke auteur. Dat doen ze zelfs letterlijk door de profielfoto tussen zoekresultaten weer te geven. Hoe belangrijker de auteur, hoe belangrijker de content.
Profileren op inhoud
Volgens Blom zal het gaan om het delen van een oprecht verhaal. Wie ben je en wat kun je concreet betekenen voor de bezoeker. Teksten vol abstractie en strategie dragen hier niet aan bij. Met het tonen van je gezicht en kennis presenteer je je als betrouwbaar. Dit kan zowel op je eigen website, een blog, een forum gericht op jouw branche maar ook sociale media. Deze zichtbaarheid verhoogt niet alleen je betrouwbaarheid als ondernemer, ook zoekmachines voeren dit door in de waardering en ranking van je website. De ranking wordt immers op de links en waardering van anderen gebaseerd.
Van zoek- naar antwoordenmachine
Google doet er alles aan om van zoekmachine commerciële antwoordenmachine te worden. Hoewel we een aantal jaren geleden nog werden getrakteerd op een kale lijst met zoekresultaten worden deze steeds rijker aan informatie. Resultaten worden gebaseerd op locatie, zodat die goede loodgieter uit de regio direct opvalt, maar ook de voorraad en productreviews worden getoond. De visuele veranderingen moeten er voor zorgen dat de Google-gebruiker onbewust al deze informatie verwerkt en antwoord krijgt op de vraag waar hij het beste product X aan kan schaffen. Al in de zoekomgeving krijgt uw potentiele klant antwoord op deze vraag.
Benut Google
Blom raadt aan gebruik te maken van deze opties. Door zogenaamde microdata aan de broncode van de website toe te voegen kan nog exacter bepaald worden of de content relevant is. “Bied bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid reviews achter te laten. Google toont deze informatie met aanzienlijk effect op de doorklik-ratio.”
Met het oog op de privacy wordt steeds minder inzicht gegeven in het zoekgedrag van mensen zo zegt Dreher. Deze informatie is echter wel beschikbaar wanneer je gebruikmaakt van Google’s advertentienetwerk. De rol van de zoekgigant wordt daarmee ook commercieel steeds groter. Hoewel je je vraagtekens kunt plaatsen bij deze handelswijze kun je niet anders dan te doen wat Google van je vraagt. Het potentiële, financiele, effect zal ook in de toekomst alleen maar toenemen.