Ook Nederlandse bedrijven krijgen te maken met de ‘gig-economie’. Het fenomeen waarbij mensen niet langer vast werk hebben maar geld verdienen met diverse losse klussen krijgt voet aan de grond. Die overtuiging heeft Karlijn Mutsaerts, mede-oprichter van Pack. Met dit digitale platform biedt ze een marktplaats waarop aanbod en vraag naar die arbeid bij elkaar komen. Nu nog uitsluitend voor studenten en bijbanen, andere doelgroepen staan hoog op de agenda.

Niet iedere sector leent zich er voor, de vraag naar flexibel en ad hoc werk zal echter op meer plekken groeien dan we nu bevroeden. Nu zijn het bijvoorbeeld nog de thuisbezorgers die op afroep werken, de ingezette ontwikkeling is volgens Mutsaerts echter veel breder. “Mensen hebben steeds minder behoefte aan een baan voor het leven.”

Of dit automatisch betekent dat, zoals in Amerika al het geval is, platformen als TaskRabbit straks grote groepen op dagelijkse basis werk verschaffen is nog maar moeilijk hard te maken. Maar het verlangen naar vrijheid en zelf kunnen bepalen waar en wanneer men werkt zal hoe dan ook toenemen, zo verwacht ze. Een onderzoek onder Europeanen, waaronder 1300 Nederlanders, onderschrijft in ieder geval hoe sterk de voorkeur daarvoor is.

‘Onnodige barrières voor beide partijen’

Die ontwikkeling is aanleiding geweest om afgelopen najaar het digitale platform Pack te ontwikkelen. De start-up – weliswaar een onderdeel van detacheerder Brunel, maar zelfstandig door Mutsaerts en haar team opgebouwd – is sinds dit voorjaar actief. Werkgevers plaatsen sindsdien hun on demand vacatures op het platform. Uitgebreide profielen en reviews bieden partijen vervolgens de transparantie om gemakkelijker een selectie te maken. Ongeveer 150 bedrijven uit het huidige werkgebied Amsterdam hebben zich de afgelopen vier maanden aangesloten. Ruim vijfduizend werkers uit de klusseneconomie, vooral studenten, vinden er hun tijdelijke werk.

Foto: mede-oprichter Karlijn Mutsaerts

Mutsaerts vertelt sinds een klein jaar geleden veel onderzoek te doen naar de behoeften van zowel werkgevers als werkzoekenden. Het vinden van personeel is een opgave, zo constateert ze. De behoefte aan een platform waarop – bij wijze van – in een paar klikken iemand is te vinden is groot. Zeker in een on demand-economie is er haast geboden. Heeft een horecaondernemer of winkelier vanavond een tekort aan personeel dan is slechts een chatgesprek nodig om het gat op de werkvloer te vullen.

”Beide partijen ervaren nu allerlei barrières. Behalve snelheid heeft een belangrijk aspect daarvan te maken met het sociale. Ze willen weten of ze met goede en leuke mensen te maken hebben en hoe de sfeer op de werkvloer is. Door duidelijkheid te geven over het werk en inzicht te geven in de beoordelingen maken we het proces een stuk transparanter.”

‘Van eenmalige klus naar terugkerend werk’

Vooralsnog wordt Pack met name gevonden voor de ‘korte gigs’: seizoensafhankelijk horecawerk, tijdelijke klussen in klantcontactcentra en promotie in de retail. Daarmee zijn bedrijven ongetwijfeld geholpen. Maar zoeken de meeste werkgevers niet juist een langdurige relatie?

“Dat is inderdaad ook een kant die we met het platform opgaan”, zegt de oprichter daarover. Ook banen voor een maand of jaar moeten er straks zijn te vinden. Bedrijven hebben daarom nu al de mogelijkheid het digitale proces aan te passen aan hun sollicitatieprocedure. Naast een chat- kan dus ook een persoonlijk gesprek onderdeel zijn. “Voorzichtig aan wordt ook terugkerend werk aangeboden, bijvoorbeeld een baan voor iedere zaterdag. In zo’n geval vindt er zeker een face-to-face plaats. Pack is dan vooral een extra kanaal waar ze mensen vinden.”

Afbeelding: indruk platform Pack

Pack als werkgever

Erg opvallend aan het platform is Packs keuze om juridisch als werkgever op te treden. Daarmee hoopt het zowel voor de bedrijven als werknemers een nog betere gebruikerservaring te bieden. Pack kan zo een groot deel van het administratieve proces uit handen nemen. “We zorgen voor al het papierwerk, de financiën en dus een hoop zekerheid”.

Daarmee heeft Mutsaerts het zichzelf overigens niet makkelijk gemaakt, zo heeft ze tijdens de ontwikkeling gemerkt. “Omdat we de dienst van de grond af aan hebben opgebouwd, was er alle ruimte om echt vanuit de gebruikers, de ervaring en service te denken. Dan ontdek je toch dat de wetgeving nog niet zo is als we als platform graag zouden zien.”

Het heeft vooral met kleine dingetjes rondom de arbeidswetgeving te maken, legt ze uit. Is het vanuit de gebruikerservaring logisch om iets in twee stappen te doen, blijken er toch vijf voor nodig. Concreet voorbeeld: omdat Pack dus als werkgever optreedt is het verplicht iedere kandidaat in het echt te ontmoeten. Het heeft enerzijds als voordeel dat Pack een gevoel krijgt bij de werkzoekende, maar maakt het opschalen van de onderneming wel een uitdaging. Het controleren van iemands identiteit maakt het proces in die zin nog niet honderd procent digitaal. “We streven ernaar om ook die ene stap nog te digitaliseren.”

‘Verleidelijk om snel uit te breiden’

Over concrete doelstellingen spreekt Mutsaerts zich voorlopig niet uit. De groei valt haar zowel aan de kant van bedrijven als kandidaten zeker niet tegen. “Iedere maand melden zich weer enkele honderden gebruikers aan.” De uitdaging schuilt vooral in het creëren van continuïteit in het werkaanbod. Bedrijven aangehaakt krijgen is één, ze actief krijgen is een tweede. Veel ‘gigs’ zijn bijvoorbeeld eenmalig. “We verkeren echt in de fase van verfijnen en groeien. Het is natuurlijk heel verleidelijk om het platform snel uit te breiden, maar de focus ligt nu vooral op het niet verliezen van de focus. Met sales en marketing zitten we bovenop de leercurve.”

Uiteraard is het doel wel om vlot uit te breiden. Stap één is om ook in andere steden dan Amsterdam actief te worden. Daarna staan ook andere markten en doelgroepen op de agenda. Tijdens de ontwikkeling van Pack is er weliswaar bewust gekozen voor studenten en bijbanen als eerste aandachtsgebied, intern ligt er wel al een lijstje met daarop interessant ander publiek te wachten. Het bedienen van freelancers klinkt als een voor de hand liggende keus. Welke groepen ze als eerste wil aanspreken laat ze echter voorlopig in het midden.

Mutsaerts: “Het aantal bedrijfstakken waarin mensen klusmatig werken zal alleen maar groeien. Zelfs op plekken en bij gerenommeerde namen waarvan niemand het nog verwacht. Kijk je bijvoorbeeld naar de advocatuur dan zie je mensen enorm veel uren werken. Daar ontstaat nu voorzichtig dat men voor zichzelf en de flexibiliteit kiest. Digitalisering helpt daarbij: het vinden van een baan of werknemer wordt steeds minder een kunst.”