Eerdere oprichter Magento gaat met B2B-platform concurrentie aan

Een team van ontwikkelaars dat aan de wieg stond van Magento heeft een nieuw e-commerceplatform gelanceerd: OroCommerce. Het platform ging begin dit jaar officieel live.

Kort na Magento te hebben verkocht aan eBay is een van de twee oprichters een nieuw bedrijf begonnen. De voormalig CTO, Yoav Kutner richtten in 2012 Oro op en ontwikkelden OroCRM. Begin dit jaar ging ook hun nieuwste pronkstuk live, OroCommerce. Een open source e-commerceplatform speciaal ontwikkeld voor de business-to-businessmarkt. Magento’s vroegere CEO, Roy Rubin, is inmiddels door Oro aangesteld als adviseur.

Potentie zakelijke markt voor e-commerceplatforms

Met meer dan tien jaar ervaring in de bouw van open source software zag Kutner naar eigen zeggen een ‘acute vraag’ ontstaan. B2B-bedrijven hebben nu ook behoefte aan e-commercesoftware die echt flexibel en makkelijk aan te passen is. OroCommerce is het resultaat. Software die alle belangrijkste B2B-functies standaard in huis heeft.

De stap om een nieuw e-commerceplatform te ontwikkelen is op zijn zachtst gezegd nogal opvallend. Magento Commerce haalde recent nog 250 miljoen dollar op aan investeringsgeld en het is geen geheim dat het veel potentie ziet in de zakelijke markt. Een belangrijke update met een B2B-module moet in het tweede kwartaal van dit jaar uitkomen. Zoals in een eerder interview op Emerce al werd geconcludeerd is de groei van e-commerce in de zakelijke markt het grootst. Met speciale functies voor het beheren van gebruikersrollen en rechten, offertes, bestellijsten en meer opties voor voorraadbeheer hoopt de organisatie achter Magento een graantje mee te pikken van die groei.

Yoav Kutner, de nu CEO van OroCommerce, is er niet bepaald van onder de indruk. Hij noemt het B2B-product van Magento beneden peil. Magento is er namelijk niet op gebouwd om die specifieke markt te bedienen. B2C e-commerce is in de kern vrij eenvoudig, zegt hij. ‘B2B e-commerce wordt vrij snel vrij complex.’ Zijn alternatief voor het ooit zelf opgebouwde Magento zou gericht zijn op de zakelijke order die door meerdere personen in een organisatie moet worden goedgekeurd. Ook werkt de software met een mechanisme dat rekening houdt met prijsfluctuaties. Verder kunnen gebruikers vanaf één plek meerdere shops beheren en is de productcatalogus per klant te personaliseren.

‘Met B2B-module komt Magento te kort’

Het Nederlandse e-commercebedrijf Madia ontwikkelt sinds 2007 voor Magento en sinds kort ook voor OroCommerce. Op 19 april aanstaande organiseert het bedrijf samen met Oro de eerste Nederlandse OroMeetup. “We zaten vrij dicht op het vuur toen Yoav Kutner bij Magento vertrok en kort daarop met OroCRM kwam”, vertelt oprichter Falco van der Maden. Vervolgens was de stap naar OroCommerce klein. Een half jaar terug startte zijn bedrijf de ontwikkeling van de eerste B2B-webwinkel op basis van de techniek – dat toen nog in beta-vorm beschikbaar was.

Hij benadrukt nog steeds zeer enthousiast te zijn over Magento, maar veel kansen te zien voor dit nieuwe platform van Oro. “De B2B-markt is heel breed en kent verschillende use cases.” In veel typische B2B-situaties voldoet Magento niet, vindt Van der Maden. Ook met de B2B-module die Magento zal introduceren komt het in die gevallen te kort. “Voor ons is het een aanvulling op de propositie. OroCommerce heeft out of the box functies waarvoor je bij Magento zelf iets moet ontwikkelen.”

Als voorbeeld geeft hij een webwinkel die aan grote aannemersbedrijven levert. Zo’n aannemer wil dat zijn inkopers zaken doen met bedrijven waarmee prijsafspraken zijn gemaakt. “De inkopers moeten daarnaast terecht kunnen bij een webwinkel die beschikt over specifieke B2B-functies zoals het tegelijk vullen van meerdere winkelwagens voor budgettering en goedkeuringstrajecten en het aanvragen van offertes. De webwinkel kan een catalogus hanteren met honderduizenden artikelnummers met specifieke prijslijsten per klant. De inkopende partij wil bovendien prijzen zien per unit. Wat kost een doos spijkers en hoeveel een pallet?”

Integratie met CRM

Een groot voordeel van dit nieuwe e-commerceplatform is bovendien dat het standaard de CRM-software van Oro aan boord heeft. “Als je een B2B-webwinkel ontwikkelt is een CRM vrijwel altijd het noodzakelijk. In mijn ogen is zo’n integratie daarom goed. Zo heb je al je klantinformatie bij elkaar in één oplossing.” Dat veel bedrijven er tegenwoordig een ‘best-of-breed’-strategie op na houden en dus voor specialistische deeloplossingen kiezen ziet Van der Maden natuurlijk ook. Wat hem betreft kun je prima een keus maken welk pakket te integreren óf zelfs beiden naast elkaar gebruiken. Eén systeem wordt dan ‘master’, het andere neemt een deel van de data automatisch over. “Je gebruikt ieder systeem om zijn kernkwaliteiten. Een CRM links laten liggen dat specifieke commerce-functies heeft, is zonde.”

OroCommerce is nu beschikbaar als één-punt-nulversie. “Natuurlijk moet de software nog doorgroeien.” De openbare roadmap vertelt dat er integraties met ERP’s op handen zijn en nieuwe soorten producttypen en productrelaties. “Magento werkt richting B2B, OroCommerce breidt uit. Ergens in het midden zullen de twee op den duur overlappen. Dan bekijken we per case welke software het meest geschikt is.”

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top