Gewend als ze zijn aan smartphones en technologie, zijn kinderen niet snel tevreden gesteld op een attractiepark. Dus video, 3D en muziek inéén.
VAN ONZE VERSLAGGEVER YOSHI TUK

Een 3D-film kijken in wind, warmte of met bewegende stoel bleek nog niet genoeg. Kinderen kunnen nu gelijktijdig lasergamen. Pretparken zoeken naar de nieuwste speeltjes. Innovatie is het devies.

Op de beurs in de Amsterdamse RAI tonen attractiebouwers de nieuwste staaltjes techniek aan pretparkhouders. Pretparken moeten innoveren, dat is zeker. Zelfs de Efteling, het populairste park, vertoonde vorig jaar weer een kleine dip. Naar eigen zeggen omdat het in 2013 geen nieuwe attracties had bijgebouwd.

Door het gangpad scheert een volwassen man op een elektrisch skateboard met lasergamepistool in de hand. Alles bedoeld om het moderne kind aan te spreken. Een groter contrast met de beursstand van Bart Giele is bijna niet denkbaar. Tussen al het geweld prijst hij een klassieker aan. Een locomotief met wagonnetjes die op menig park zijn dagelijkse rondjes maakt.

Volgens Giele moeten de parken de extremen wel opzoeken. ‘Kinderen zijn gewend aan smartphones en technologie.’ Bovendien proberen zelfs winkelcentra tegenwoordig kinderen te verleiden met speeltoestellen. ‘In Turkije gaan ze al zo ver dat ze in winkelcentra achtbanen plaatsen. Zodat we na een ritje per ongeluk aan het winkelen slaan.’ Met attracties moet zelfs het winkelen een belevenis zijn. ‘Funshoppen noemen ze dat.’

Met een vlaggetje als uithangbord laat iedere attractiebouwer vandaag zien uit welk land hij afkomstig is. Geregeld uit Duitsland, Italië, de Verenigde Staten of China. Naar trekpleisters van Nederlanders is het zoeken.

Nederlanders zijn vooral heel goed in het bouwen van ‘experiences’ zegt Pieter Cornelis, docent aan de Fontys hogeschool voor Creative Industries. ‘Dat zijn geen kant en klare attracties die je koopt op een beurs.’ Roerend in zijn kop koffie kijkt hij uit op een wild bewegende racemachine. Een replica van een Formule 1-auto uit het pretpark Ferrari World in Abu Dhabi. Zo realistisch dat coureurs van Ferrari er in schijnen te oefenen. ‘Betaalbaar voor een sjeik, maar zulke attracties op grote schaal inzetten is zelfs voor grotere parken onbetaalbaar.’

Nee, de Nederlandse parken zetten in op ervaring en beleving. Het liefst in de vorm van thema’s en verhalen, iets wat de Efteling en Disneyland Parijs al jaren doen. Precies waar andere pretparken, noem ze liever themaparken, nu naar zoeken.

Cornelis: ‘Nederlandse bouwers blinken uit in het combineren van verschillende interactieve technieken. Het is fysiek en mentaal.’ Hij wijst naar een plek waar video, 3D en muziek in één ruimte worden gecombineerd. ‘Dat biedt mensen een beleving.’ Parken vervlechten zo’n thema bijvoorbeeld met de industrie van computerspellen.

Het wordt intenser en heftiger, zegt een passerende handelaar. Hij tuurt naar de reclamefoto van een achtbaan in Japan. ‘Achteruit en met 130 kilometer per uur naar beneden. Dat komt ook zeker en vast naar Nederland.’