Met de uitreiking van de Dutch Interactive Awards kent Nederland veertien nieuwe cases met de gouden status. Digitaal werk dat door de jury’s is aangemerkt als het allerbeste werk van Nederlandse bureaus. Een overzicht van de award winning inzendingen in de categorieën Nieuwe interfaces, Disrupters en Tools.

Categorie: Nieuwe interfaces
Case: BinnensteBuiten kookassistent voor KRO-NCRV
Bureau: Embot.ai
In samenwerking met: SHAKE Lab

De komst van spraakgestuurde apparaten en assistenten levert de eerste serieuze voice-cases op. Embot.ai ontwikkelde een kookassistent voor het dagelijkse tv-programma BinnensteBuiten. Gebruikers kunnen via hun Google Assistent begeleiding krijgen bij het koken van de recepten van tv-kok Sharon. In korte stappen helpt ze bij de bereiding en beantwoordt ze vragen. Omdat de toepassing werkt met Sharons eigen stem – en niet zoals vaak het geval is met die van Google – is de oplossing een verlengstuk en aanvulling op het tv-programma geworden. De bekendheid en persoonlijke relatie tussen de kijker en presentatoren is hierdoor versterkt.

Deze eerste ervaring met voice is gebruikers goed bevallen, blijkt uit de gebruikersonderzoeken. Bij het indienen van de case zijn drieduizend unieke gebruikers geteld die gemiddeld dertien interacties hebben.

Jury: “Dit resultaat is voor de publieke omroep een mooie kans om de oplossing open te stellen voor andere ontwikkelaars, aldus de jury. Daarmee kan een universele kookassistent ontstaan – een sprekend voorbeeld van innovatie. Deze gouden DIA is een grote aanmoediging voor anderen om te zoeken naar slimme use cases voor nieuwe technologie.”

Categorie: Disrupters
Case: Optimale personeelsplanning tegen lage kosten voor MedicPlanner
Bureau: E-sites

De personeelstekorten in de zorg lopen op, medewerkers staan onder druk en de kwaliteit van de zorg komt in gevaar. Er moet, aldus MedicPlanner, iets gebeuren dit te veranderen. Het bedrijf heeft samen met E-sites een platform ontwikkeld waarmee interne dienstroosters automatisch zijn samen te stellen.

Het vullen van de dienstroosters is binnen zorginstellingen of ziekenhuisafdelingen ondoorzichtig en tijdrovend. Geregeld zijn dure bemiddelingsbureaus nodig om bij te springen. Vallen er toch gaten in het rooster dan vult MedicPlanner deze op met alle aangesloten ZZP’ers. Zij hebben tijdens de onboarding onder meer hun BIG-registraties en diploma’s ingevoerd en krijgen daardoor diensten te zien die passen bij zijn of haar kwalificaties. Dure uitzendbureaus en andere tussenliggende partijen zet de onderneming dus buitenspel. De instellingen creëren zelf een flexibele pool van betrouwbare mensen.

Het Albert Schweitzer Ziekenhuis probeert de tool op dit moment uit. Ondertussen werken de betrokkenen aan een tweede versie waarin roosters automatisch worden gevuld naar CAO-logica. Zo zal de tool dan in de gaten houden of iemand voldoende rusttijd heeft gehad tussen twee diensten in.

Jury: “De jury is ook zéér blij met de volhardendheid van ondernemers zoals deze. Ze zijn in staat om het duopolie op deze markt te doorbreken en voor grote verandering te zorgen. Deze gouden beloning is nadrukkelijk ook een aanmoediging naar ieder ander digitaal initiatief in de zorg.”

Categorie: Tools
Case: Revolutionair platform in het vastgoed-onderhoudsdomein voor Ziezodan
Bureau: Adwise – Your Digital Brain

Het platform van Ziezodan verbindt vastgoedbeheerders, huurders en onderhoudsbedrijven met elkaar. Direct na het ontstaan van een storing kan de huurder daarvan een melding maken bij een hiervoor ontwikkelde chatbot. Diegene kan foto’s en video’s uploaden van het euvel waarna een algoritme er een geschikte vakman bij zoekt. Na het inplannen van een afspraak ontvangt het geselecteerde onderhoudsbedrijf alle benodigde informatie om de storing te verhelpen. Het platform levert de vastgoedbeheerder allerlei belangrijke inzichten over de problemen, de spreiding en klanttevredenheid.

De oplossing van Adwise heeft ervoor gezorgd dat Ziezodan 60 procent minder telefoontjes hoeft te verwerken. De meldingsduur is gedaald tot drie minuten. Mede door de toename van het aandeel first time fix is de tevredenheid onder huurders gestegen. Op dit moment verwerkt het platform het beheer van honderdduizend woningen. Dit jaar stijgt dit nog naar een half miljoen.

Jury: “Een eco-systeem zoals dit bestaat nog niet elders. Deze tool maakt veel mensen blij. Extra knap omdat er geen innovatieve cultuur is in deze branche.”