Met de uitreiking van de Dutch Interactive Awards kent Nederland veertien nieuwe cases met de gouden status. Digitaal werk dat door de jury’s is aangemerkt als het allerbeste werk van Nederlandse bureaus. Een overzicht van de award winning inzendingen in de categorieën Data, B2B Commerce en E-commerce.

Categorie: Data
Case: Persoonlijke aandacht door slimme toepassing van data voor Quality Wellnessresorts
Bureau: Green Orange

Voor Quality Wellnessresorts draait het niet langer om volume, maar het aantrekken en behouden van de juiste gast. Door met segmenten en inzichten uit klantdata te werken is het in staat predictive modelling toe te passen en zo te bepalen welke aanbieding of propositie passend is. Om dit te kunnen doen zijn er uit diverse datacombinaties zeven centrale gastsegementen samengesteld om zowel de online als offline communicatiekanalen te vullen. Denk dan aan dynamische content voor de website, persoonlijke e-mailcampagnes en het aanbieden van het meest kansrijke aanbod. Maar ook dynamic pricing en het voeden van de front-office en callcentermedewerkers met informatie.

Het effect? De belangrijkste KPI is de 9+ waardering. Daarnaast haalt haalt het bedrijf na elk bezoek feedback op die het gebruikt voor de verbetering van elementen in de ervaring. Dit wordt gemeten in de speciaal ontwikkeld ‘Guest Experience Score’. Het afgelopen jaar steeg die met 0,2 steeg naar een 8,8. Nu het directer kan sturen is ook de bezoekfrequentie en bestedingswaarde binnen belangrijke segmenten toegenomen. Dit is terug te zien in het aantal herhaalbezoeken: een stijging van circa 45 procent naar bijna 55 procent.

Jury: “Optimalisatie van de bedrijfsvoering pur sang. Deze case is bekroond omdat de datastrategie integraal is doorgevoerd in de bedrijfsvoering en de opvolging van leads uitzonderlijk persoonlijk is.”

Categorie: B2B Commerce
Case: MijnDeur 2.0 voor Berkvens Deursystemen
Bureau: Have A Nice Day (Intracto)
In samenwerking met: 3dimerce.com

Speciaal voor projectontwikkelaars, aannemers en de kopers van een nieuwbouwwoning heeft Berkvens ‘Mijn Deur’ gemaakt. Het platform stelt de ontwikkelaars in staat het nieuwbouwproject (in 3D) te digitaliseren en een set aan opties en technische mogelijkheden te bieden. De setup is vervolgens door de aannemer aan te passen naar doelgroepen. De uiteindelijke kopers krijgen toegang tot een eigen omgeving om hun woning te configureren.

Behalve dat het keuzeproces zo sterk is vereenvoudigd, zorgt de selfservice-omgeving voor een sterke conversietoename. Binnen 81 procent van de projecten vindt bijvoorbeeld een upgrade plaats van de standaard deuren in een huis. Op dit moment zijn er 60 nieuwbouwprojecten en zestien van de grootste aannemers aangesloten.

Jury: “Het business probleem van aannemers is nu omgevormd tot een gemaksmoment en bovendien een uitgelezen kans voor upselling. Dat het platform zich in technische zin gemakkelijk laat verbinden met andere spelers, biedt bovendien veel hoop voor de toekomst.”

Categorie: E-commerce
Case: Bol.com case: Podobrace.nl Een omzetstijging van 500% voor Podobrace
Bureau: Dunion Online Marketing

Met de groeiende rol van marktplaatsen in e-commerce neemt ook het belang van de optimalisatie op deze platformen toe. De relatief kleine speler Podobrace heeft samen met Dunion Online Marketing voor een vervijfvoudiging van de omzet weten te zorgen op bol.com. Opvallend is de keuze voor een categorisering en aanpak die los staat van de eigen webwinkel. Zowel de content, afbeeldingen, prijzen en levertijden zijn aangepakt. De aanpak zorgde voor een stijging van het aantal productbezoeken – van gemiddeld 1500 naar achtduizend per maand. De omzet is gegroeid van 30 duizend euro per maand naar 140 duizend euro.

Jury: “Deze case excelleert in harde resultaten. [..] E-commerce werd niet alleen op hun eigen website geoptimaliseerd, maar met name in het bredere ecosysteem.”