Met de uitreiking van de Dutch Interactive Awards (DIA) kent Nederland veertien nieuwe cases met de gouden status. Digitaal werk dat door de jury’s is aangemerkt als het allerbeste werk van Nederlandse bureaus. Een overzicht van de award winning inzendingen in de categorieën Corporate en Digitale transformatie.

Categorie: Corporate
Case: Digitaal platform Anne Frank Stichting voor Anne Frank Stichting
Bureau: DOOR/IN10
In samenwerking met: Maykin Media en Forcefield

De nieuwe website voor de Anne Frank Stichting is een combinatie van een corporate omgeving en interactieve storytelling. Samen met bezoekers, scholieren en docenten zijn er diverse ‘flows’ ontwikkeld die zijn verwerkt in de verhaallijnen en het design. Behalve informatie over het Anne Frank Huis zelf bestaat de website uit een virtuele kopie van het achterhuis, tijdlijnen en achtergrondinformatie over het bekende dagboek. De geïntegreerde opbouw zorgt ervoor dat er een connectie is te maken tussen de museuminformatie, de historische verhalen, educatieve programma’s en thema’s als vooroordelen, discriminatie en antisemitisme.

De stichting verwelkomt nu 160 duizend bezoeken per maand met een gemiddelde verblijfsduur van een kwartier. De tijdlijn en het onderdeel met hoofdpersonen worden gemiddeld 25 minuten bekeken. De helft van de bezoekers klikt bovendien door naar een actueel thema en spendeert hier maar liefst negentien minuten.

Jury: “Hier vloeien corporate en storytelling naadloos in elkaar over. Meertalig opgezet en toch zo logisch. De stichting, de winkel, informatie voor scholen zijn allemaal makkelijk gepresenteerd. Echt knap en qua UX echt goed. ”

Categorie: Digitale transformatie
Case: Samskip container business in de cloud voor Samskip
Bureau: Okapion

Samskip, een bedrijf dat zich wereldwijd bezighoudt met containertransport, heeft zich tot doel gesteld een inhaalslag te maken in de digitalisering van bedrijfsprocessen. Een centraal cloudplatform moet zowel klanten als interne afdelingen een ‘one-stop-shop’ bieden. Belangrijk hierin is de aandacht voor de UX – de gebruikerservaring. De aandacht is met name uitgegaan naar het visueel maken van het bestel- en vervoersproces. Door zoveel mogelijk op dat moment onnodige informatie weg te laten (progressive disclosure) is een duidelijke hiërarchie ontstaan in de grote hoeveelheid data. Met resultaat: de inwerktijd voor werknemers is gedaald, de selfservice-elementen zorgen voor minder telefonische support, kortere booking-response tijden en een verhoogde productiviteit per werknemer.

Jury: “Samskip heeft een volledige digitale transformatie gedaan. Niet alleen op losse onderdelen of projecten, maar het bedrijf is juist heel grondig door alle processen gelopen.”