Dagaanbiedingssite nog steeds belangrijk eerste contact

Dagaanbiedingen en speciale websites voor coupons en korting blijken nog steeds belangrijk voor het eerste contact met een merk of organisatie. 

Korting is een belangrijk ingrediënt in de relatie tussen bedrijf en klant. Onderzoekers wijzen ons er geregeld op: consumenten delen content via sociale media in ruil voor een kortingsbon of aanbieding. Anderzijds is het voor velen een manier om voor het eerst in aanraking te komen met bedrijven. Onderzoek spreekt over een derde van van de millennials dat via speciale couponwebsites nieuwe merken probeert. Zo’n 38 procent gebruikt daarvoor speciale deal-of-the-day of dagaanbiedingswebsites voor.

Maar afgezien van de honderden of duizenden nieuwe klanten die een kortingsactie oplevert, zijn er ook legio verhalen waar ondernemers en marketeers niet opgewassen bleken tegen het succes.  Een Britse bakkerij besloot cupcakes te verkopen op Groupon met tijdelijk 75 procent korting. Nadat 8.500 mensen de deal hadden geclaimd – en de bakkerij meer dan honderdduizend cupcakes moest uitleveren – werd de actie noodgedwongen stopgezet. Het bedrijf kon de deuren bijna sluiten.

Populair, maar ook een succes?

Blijkens het voorbeeld zijn sites voor dagaanbiedingen sinds enkele jaren bijzonder populair. Het bereik dat een website als Groupon heeft is enorm, de publiciteit en het mogelijk aantal verkopen zo niet nog groter. De ervaring leert dat dergelijke kortingsacties vooral als marketinginstrument worden gezien. De platformen vragen geregeld ook geen betaling vooraf, maar delen mee in de opbrengst.

Een bedrijf besluit een product met een verkoopprijs van 100 euro tijdelijk te verkopen voor 50 euro. Met een gemiddelde fee van zo’n 50 procent levert de klant slechts 25 euro op.

Deze vorm van purchase loyalty moet dus vooral leiden tot loyaliteit op de langere termijn. Volgens een berekening van Groupon zelf zou 90 procent van de klanten dan ook de intentie hebben nog eens gebruik te maken van het betreffende bedrijf. Voor een kannabaliserend effect op de bestaande business hoeft volgens de bedrijven ook niet gevreesd te worden. De cijfers zeggen dat ongeveer 80 procent nieuwe klanten betreft.

De praktijk van velen leert dat dagaanbiedingensites op een aantal manieren succesvol kunnen zijn. Een tijdelijke deal werkt als advertising. Zodra klanten inderdaad kennis hebben gemaakt met het bedrijf is er in ieder geval de gelegenheid om ze te verleiden tot meer. Ook voor het legen van de schappen zijn dergelijke sites een geschikte plek. Beter een kleine prijs voor het teveel of de rest aan voorraad dan geen enkele omzet. De reviews die vandaag de dag zo invloedrijk zijn als sociaal proof kunnen er eveneens eenvoudig worden vergaard.

Negatieve invloed van dagaanbieding

Natuurlijk zijn er ook de nodige kritieken op dergelijke sites. Naast financiële redenen – minimale marge – om deze marketing links te laten liggen is er de mogelijke schade op langere termijn. Omdat de aanbieding vaak een zeer uitgeklede versie is van een service die normaliter wordt geleverd, krijgt de klant nooit een fatsoenlijk beeld van de organisatie of het productniveau. Sterker: deze zouden zelfs meer schade aanbrengen dan goed doen.

Ten slotte adviseren experts rekening te houden met het effect van de campagne: die zou vooral koopjesjagers en klanten aantrekken die niet uit zijn op een relatie op langere termijn. De gemiddelde conversie zou bovendien kunnen afnemen doordat klanten voortaan wachten op de juiste deal en buiten de aanbiedingenperiode minder of met een gemiddeld lagere orderwaarde winkelen.

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top