Creatieve ondernemers zoeken hulp bij commercie

Markita.nl wil creatieve ondernemers met een verkoopkanaal en advies commercieel verder helpen. “We willen ze leren dat je naast creatief ook commercieel kunt denken.”

Dit bericht verscheen eerder op Sprout.nl

Industrieel ontwerpster Astrid van Spronsen woonde anderhalf jaar in New York. Ze raakte geïnspireerd door de competitie en enorme ambitie van ondernemers. Met haar eigen Nederlandse netwerk aan ontwerpers in het achterhoofd valt haar op dat kleine creatieve ondernemers commercieel alleen kunnen overleven door zich aan te sluiten bij een groter platform. Een platform dat in Nederland nog niet bestond.

Passie vs. commercie

De in de VS meer ontwikkelde markt van online verkoop inspireerde haar om samen met Gitty Schellens Markita.nl op te richten. Met het platform hoopt ze niet alleen een verkoopkanaal te bieden maar creatieve ondernemers ook commercieel te ondersteunen. Ze ziet dat ook Nederlandse ontwerpers moeite hebben met de vertaalslag naar commercie. Als voorbeeld noemt zij één van de aangesloten ontwerpers die haar sieraden onlangs in een plastic Smint-doosje verstuurde aan een klant. “Hartstikke stevig maar niet echt professioneel. Dat is de charme van kunstenaars. Ze zijn meer passie- dan omzetgedreven.”

Samen met de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers ondersteunt Markita.nl de ontwerpers bij de ontwikkeling van producten en het betreden van de markt. Ze hoopt ze te leren dat je naast creatief ook commercieel kunt denken. Door verschillende commerciële aspecten als administratie en marketing & PR deels voor rekening te nemen draagt ze daar aan bij. Zo wordt er voor gezorgd dat ontwerpers zowel online als in regionale media de mogelijkheid krijgen de verhalen achter producten te kunnen delen. “Iets dat je normaal niet in je eentje voor elkaar krijgt.”

Online warenhuis

Met een externe partij, die ze tijdens de Sprout Challangerday ontmoette, legden ze de lat hoog en werd een platform op maat ontwikkeld. Belangrijk hierin was dat producten van verschillende verkopers werden samengebracht. Een online warenhuis met honderden winkels onder één dak. “De klant moet geïnspireerd worden en in één keer bij verschillende ontwerpers een product kunnen aanschaffen.”

Terwijl ze binnen Markita.nl tegen allerlei technische problemen aanliepen kreeg Etsy, het Amerikaanse platform waar Markita.nl deels op is geïnspireerd, steeds meer voet aan de grond. Met een enorm marketingbudget probeert Etsy de Nederlandse markt te veroveren. “De technische strubbelingen zorgden ervoor dat we pas de afgelopen maanden echt konden inzetten op ons onderscheidend vermogen.” Zorgen maken ze zich binnen Markita.nl niet want zo licht van Spronsen toe “wij bieden iets dat Etsy niet biedt. Kwaliteit en ondersteuning.” In tegenstelling tot Etsy beweert Markita.nl streng aan de poort te selecteren zodat alleen producten van hoog niveau worden aangeboden.

Nu Markita.nl met ruim 100 ontwerpers samenwerkt is het tijd in te zetten op groei. “In de conversie is nog een grote slag te maken dus dat krijgt de komende tijd alle aandacht.”

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top