Champ

Champ geeft on-demand sporten nieuwe draai: van professional tot amateurclub op het platform

In een relatief jonge markt geeft Champ een eigen draai aan het populaire fenomeen van on-demand sporten. Hoe kwam het daartoe? Onder leiding van de oprichters van Couverts werkt de marktplaats aan een bredere rol: naast het professionele sportaanbod trekt het ook verenigingen en amateur sportclubjes naar zich toe. Om die zo aan een flexibele achterban te helpen.

Van een afstand bezien past Champ naadloos in de tijdgeest van nu. Door de sportactiviteiten van plusminus 2500 aanbieders op één platform bij elkaar te brengen spreekt het de moderne sporter aan. Die boeken online en op afroep een yogales, bootcamp of sluiten zich al dan niet eenmalig aan bij een clubje racefietsers. Het bedrijf verwacht daarmee onder meer de multi-sporter aan te spreken: niet te porren voor een sportabonnement, wel om op een zelfgekozen moment allerlei activiteiten uit te proberen. De ene week kitesurfen, vervolgens een hockeytraining of hardloopklasje. Ook hier neemt de flexibiliteit van on-demand boeken en alleen nog maar betalen naar gebruik toe, zo is het idee.

Grootste reservebank van Nederland

De in grote steden populaire platformen Onefit en ClassPass bewijzen op enigszins vergelijkbare manier het succes van zo’n formule. Geen gekke gedachte dus. Toch zien Michiel Huisman en Paul Wiertz als mede-oprichters van Champ (en voormalig eigenaren van Couverts, exit TripAdvisor) een andere rol voor zichzelf weggelegd. Zo werkt het niet met een abonnementsmodel voor een beperkt aantal sportlocaties, maar laat het sporters betalen per activiteit of training. Het bedrijf wil sporters niet beperken in hun keuze en alle vrijheid geven iets te vinden dat past bij hun smaak.

Een deel van de activiteiten is bovendien gratis. Veel liever dan een marktplaats omschrijft het zich dan ook als parapluplatform waarop het totale Nederlandse sportaanbod samenkomt. Van professionals, verenigingen en liefhebbers – van de lokale fitnessketen tot aan een terugkerend frisbee-evenement. Voor de sportscholen en professionals is het een kans om een nieuwe doelgroep aan te spreken, bij verenigingen ontstaat daarmee een flexibele laag van ‘leden’: zogezegd de grootste reservebank van het land. Voor de zoveelste keer een middenvelder tekort? Champ zou zomaar het ontbrekende puzzelstukje kunnen leveren.

‘Net kinderen: we willen leren’

De vraag is waarom het bedrijf een eigen draai heeft gegeven aan een fenomeen dat op zich goed werkt. Het antwoord op die vraag is te vinden in de opvallende samenwerking met Born05. Behalve als creatief uitvoerder is het bureau initiatiefnemer en aandeelhouder. Als commercieel directeur leidt Jurriaan Duivenvoorden Born05 Ventures en ontwikkelt binnen deze tak eigen start-ups. Tijdens klantprojecten en in de gesprekken daarbuiten zag het bureau hoeveel innovatie er eigenlijk blijft liggen. Sindsdien werkt het bedrijf ideeën van eigen medewerkers of andere experts uit tot een minimaal product. Om het uiteindelijk op eigen benen verder te laten groeien.

“We brengen de wereld van bureaus en investeerders samen. Hoe kan een businessmodel eruit zien en wat vraag het van onze ontwerpers? Daarin zijn we net kinderen: we willen leren.”

Explore, design en optimize

Zo gebeurde het dat één van de bureauoprichters binnenstapte met een prangende vraag. Is het mogelijk om zo nu en dan te sporten, zonder vast te zitten aan een abonnement? Het liefst zou hij daarbij nieuwe mensen ontmoeten. Bestaat zoiets al of hoe zou zo’n dienst eruit kunnen zien? Het bleek de juiste aanzet tot een brainstorm, resulterend in een nieuw platform en onderneming.

Door de jaren heen is er een werkvorm ontstaan, een soort wasstraat, die bruikbaar is voor allerlei initiatieven, vertelt Timo Wilbrink – creative director bij het bureau en betrokken bij de ontwikkeling van wat Champ ging heten. In een klein halfjaar zijn binnen de design thinking-methodiek fases als explore, design en optimize doorlopen om snel een MVP neer te zetten. 

Die periode heeft er mede voor gezorgd dat Champ een eigen visie heeft op on-demand sporten. Dat de behoeften van de sporters zelf zijn veranderd, was volgens Wilbrink vrij snel duidelijk. Interessanter werd het nog toen het betrokken team tijdens de verkenning stuitte op de breedte van de markt. Naast de welbekende ketens kent ons land talloze kleinere sportscholen, studio’s en natuurlijk verenigingen. En los daarvan zijn er minstens zoveel clubjes die zich minder professioneel organiseren. De gemene deler: ze weten slechts deels in te spelen op de behoeften. Voor de één betekent het minder klanten, voor de ander een leegloop van de sportvereniging.

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top