Bloggers als influentials: KPN weet ze te bereiken

Binnen het vakgebied van communicatie komt meer en meer de nadruk te liggen op het hebben en onderhouden van een relatie. Ook in de marketing kijkt men inmiddels verder en wordt gekozen voor de persoonlijke benadering. Grote afzet is prachtig maar als slechts enkelen overgaan tot handelen levert het niets op. Natuurlijk, als organisatie kun je niet elke potentiële klant persoonlijk benaderen dus hoe bereik je ze dan?De mogelijkheden zijn enorm wanneer je weet vast te stellen wie voor jou invloedrijke personen zijn. Deze influencers hebben op hun specifieke gebied een enorme vinger in de pap. Influencers hebben een trouwe schare volgers en zij vertrouwen op zijn of haar kennis en mening. Voor de marketeer geldt dat het bereiken van 50 volgers in potentie interessanter kan zijn dan in het wilde weg duizendmaal verkondigen van een boodschap.

KPN ziet deze mogelijkheden en stuurde een selectie van invloedrijke bloggers een pakketje. Een pakketje met een persoonlijke brief als persuitnodiging. Verschillendebloggers klommen in de pen en schreven over het nieuwe product, Interactieve TV Online. Naast de uitnodiging kregen de bloggers een retro maar zeer hippe sleeve voor de Ipad en foto’s hiervan werden natuurlijk gedeeld. De vraag is wat het effect is van deze benadering op de online berichtgeving.

Zoals naar voren komt in bovenstaande grafiek is er een duidelijke piek waar te nemen op het moment van uitnodigen. Bloggers zijn enthousiast over de wijze waarop ze worden gevraagd voor de productpresentatie. Ook op de dag van de productpresentatie zelf is het effect enorm. Online wordt een toename van ruim 950% waargenomen en zelfs vandaag is het effect nog te merken.

Zoals duidelijk werd tijdens de presentatie blijft het niet slechts bij deze originele aanpak. KPN ging voor deze bloggers deels met de billen bloot en toonde een product dat nog niet 100% af was. Bloggers kregen een kijkje in de keuken en de consument wordt betrokken bij het verder ontwikkelen. Zoals directeur KPN TV Eric-Jan Doorenbosch bevestigde volgt er geen grootste introductie. Verder perfectioneren gaat in samenspraak met de klant waarna het balletje moet gaan rollen.

Om influentials kunnen we niet meer heen en KPN en campagneontwikkelaar Energize wisten ze overduidelijk te bereiken.

Ook interesse in het nieuwerwetse TV kijken? Zo’n hippe Ipadsleeve is gratis te bestellen.

Yoshi Tuk / @yoshituk

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top