Beacons in de taxi: lokale marketing verspreidt zich door de stad

Met de voorzichtige eerste experimenten met beacons nemen ook de mogelijkheden voor lokale promotie toe. Op basis van iemand zijn locatie zijn nu nog nauwkeuriger coupons en gepersonaliseerde aanbiedingen toe te sturen.

Adverteerders in het Verenigd Koninkrijk zullen blij zijn met een recent aangekondigde samenwerking. Ubiquitous – een bekende bemiddelaar tussen taxibedrijven en adverteerders – heeft een eerste experiment aangekondigd met een bedrijf dat is gespecialiseerd in reclame op basis van zogenaamde near field technologie.

Concreet houdt de deal in dat vierduizend taxi’s in Londen, maar ook Glasgow en Manchester, worden uitgerust met beacons. Adverteerders kunnen hun berichten direct aan applicaties op smartphones sturen met behulp van de bluetooth-oplossing. Niet alleen de taxi’s, maar ook enkele vliegvelden in Londen worden klaargestoomd voor hyper lokale marketing.

Eén-op-één marketing

Het idee is dat iedere Londense taxi jaarlijks ongeveer 4500 ritjes maakt tussen winkels en andere centraal gelegen locaties. Gebruikers van een taxi verdienen over het algemeen goed en werken bovendien veel met smartphones en tablets, een uiterst interessante doelgroep dus voor adverteerders. Terwijl zij achterin de auto worden vervoerd kunnen de apps van langs de route aanwezige bedrijven coupons toesturen.

Gedurende de rit van, gemiddeld, 20 minuten wordt de smartphone vaak gebruikt en kan met een notificatie worden gewezen op passende aanbiedingen. Deze location based marketing moet volgens de initiatiefnemers tot een één-op-één moment leiden. Zo zou een bioscoop bij passeren filminformatie mogen toesturen en een warenhuis een kortingsbon voor de laatste collectie.

De taxi’s zijn niet de enige plek waar straks lokale marketing kan worden bedreven, ook de Londense bussen worden met de techniek uitgerust. Als een bus zich in een bepaalde ‘trigger zone’ bevindt wordt dat opgemerkt en krijgen de reizigers reclame toegestuurd.

Dat beacons een uiterst effectieve manier worden om aanbiedingen – veelal coupons – wordt steeds duidelijker. Kleinschalige experimenten toonden dat aan: McDonalds zag het aantal verkopen van de McChicken en McNuggets met zo’n acht procent toenemen toen het bedrijf via beacons aanbiedingen verstuurde aan de dichtstbijzijnde telefoons.

Deze zomer benutte ook Coca Cola de techniek. Bioscoopgangers die de applicatie van de Noorse krant VG hadden geïnstalleerd kregen een aanbieding op het scherm bij binnentreden van een filmhuis. Een kwart van de ontvangers klikte op de aanbieding, de helft daarvan verzilverde de coupon. De beacons zorgden niet alleen voor een effectieve manier van advertising, de data zal Coca Cola weer inzetten voor uitbreiding van de klantprofielen en latere retargeting.

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top