ASN Bank en community bundelen krachten voor duurzaamheid

Organisaties stellen vandaag de dag veel in het werk om consumenten te binden en verbinden rondom een merk of thema. Het creëren van een krachtige community versterkt niet alleen de band tussen merk en persoon, het geeft de organisatie inzicht in (gedrags)kenmerken en stelt ze in staat directer te kunnen communiceren met ambassadeurs. Succesformule Yunomi van Unilever kent deze aanpak en ook Procter & Gamble zet in op een groot netwerk van vrouwen zo werd vorige week duidelijk.

Een enkele organisatie kiest voor een andere aanpak waarbij met name het verbinden en ondersteunen de focus is. Zo startte de ASN Bank enkele jaren geledenVoordeWereldvanMorgen.nl waarmee een platform wordt geboden aan mensen die zich druk maken om en voor de duurzaamheid van onze samenleving. Voor deze mensen organiseert de bank dit jaar voor de vierde keer de ASN Bank Wereldprijs. Ondernemers wordt de mogelijkheid geboden ideeën en projecten voor de bevordering van duurzaamheid in te sturen. Deelnemers maken kans op een van de vijf prijzen van tienduizend euro.

Opzet
Nog tot 23 september kunnen ideeën worden ingestuurd en beoordeeld. Na deze naderende deadline wordt per thema een top 10 samengesteld. Een vakjury selecteert per thema de twee initiatieven met de meeste potentie. Zij strijden in een battle om de hoofdprijs waarna op 29 november vier winnaars bekend worden gemaakt. Daarnaast kan er vanaf 29 september gestemd worden voor de publieksprijs. De winnaar verdient hiermee de laatste 10.000 euro.

Koploper op het moment van schrijven in de categorie Duurzame Energie is het project Orphiro, de eerste elektrische motorfiets van Nederland. Initiatiefnemer Alexander Steegh wil zijn elektrische motorfiets ook nog eens verantwoord laten produceren door sociale werkplaatsen in te schakelen. Met de ASN Bank Wereldprijs zou het bestaande prototype verder verfijnd kunnen worden en de productie dichterbij kunnen komen.

Afloop
Na afloop van de contest zullen alle genomineerden ondersteuningen op maat krijgen van Stichting GreenWish. GreenWish ondersteunt de initiatiefnemers met advies en contacten.

Succes
Met inmiddels enkele jaren ervaring lijkt ook deze vierde editie een succes. Ruim 200 projecten zijn ingediend variërend van idee tot startende ondernemers met een visie. De kracht van de contest schuilt in het feit dat deelnemers het eigen netwerk inschakelen om stemmen te werven en aandacht te genereren. De organisatie probeert deelnemers daarnaast zoveel mogelijk te ondersteunen in het activeren van de fans zo vertelt online marketeer Simone Lopulisa me.

Het inschakelen van de community en sich is geen nieuw fenomeen. Het verrassende aan deze contest is echter wel dat het versterken van de gedeelde visie het voornaamste doel is. De bank steunt initiatieven met een vergelijkbare filosofie, het denken in oplossingen voor problemen die ons allemaal aangaan. Daarmee wordt natuurlijk het merk ASN Bank geladen, en dat doen ze slim.

Yoshi Tuk / @yoshituk

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top