Actief rekruteren blijft onderbelicht

Zoals vaak gezegd bevinden we ons op dit moment midden in de slag om de consument. Maar wie bedient de consument op zo’n manier dat deze ook daadwerkelijk overstapt, tevreden is en tevreden blijft? Wordt er voldoende energie gestoken in het aantrekken van kwalitatief personeel? Niet bepaald. Bedrijven kunnen nog een hoop verbeteren aan de werving.

De slag om de consument wordt met name gevoed door de mogelijkheden tot uiting en de daaropvolgende hogere eisen die worden gesteld. Om concurrentie voor te blijven, of in ieder geval bij te blijven, proberen organisaties zo veel mogelijk in het werk te stellen de consument tevreden te stellen. Zoals ik eerder deze week al berichtte in Waarom de klant geen service krijgt komt dat vaak bij grotere organisaties neer op het welbekende verhaal van het kastje en de muur. Dat er vele mogelijkheden zijn om deze punten te verbeteren is zeker, maar één onderdeel blijft veelal onderbelicht. Het personeelsbeleid.

Uit talloze onderzoeken is de afgelopen decennia gebleken dat het gevoerde personeelsbeleid een organisatie voor een groot deel kan maken of breken. Personeel is de onderscheidende factor in het wel of niet kunnen schakelen, kunnen reageren op de omgeving of innovatie kunnen bewerkstelligen. Dat er door reorganisaties en jobhopping een hoop kennis verloren kan gaan is een feit. Juist daarom is het belangrijk om in te zetten op de aantrekkingskracht voor nieuwe, potentiële, werknemers.

Wat me echter opvalt in mijn eigen zoektocht (Zie [intlink id=”20″ type=”page”]Over Mij[/intlink]) is dat veel bedrijven de zoektocht naar nieuw personeel wegmoffelen onder het kopje ‘Vacatures’. Deze pagina toont een lijstje en wat algemene bedrijfsinformatie en daar moet je het als geïnteresseerde mee doen. Word je warm van deze manier van presenteren? Niet bepaald. Een sprekend voorbeeld vind ik de website van LewisPR waarbij ik elke menuoptie heb opengeklikt maar nul informatie heb kunnen vinden. Zeker voor kleinere partijen is het van belang meer aan eigen PR te doen en ons te verleiden tot een sollicitatie. Moet je het als aanstaande medewerker doen met de algemene informatie gericht op de klant dan haak je al gauw af. Het is niet te informatie waar je op dat moment op zit te wachten en komt zeker niet overeen met het denkbeeld dat elke doelgroep zijn eigen specifieke aanpak en informatie behoeft.

Het is tijd dat er kritisch wordt gekeken naar de houding waarbij mensen eerst moeten aankloppen voor ze worden binnengelaten. In plaats daarvan zou er een portier moeten zijn om de deur voor je te openen. Er zijn genoeg bedrijven waar ze wel wat nieuwe input kunnen gebruiken. Vandaag werd in de Adformatie nog benoemd dat KPN het onaardigste bedrijf is van Nederland. Een kleine suggestie noem ik dat.

Actief rekruteren lijkt helaas een onderbelichte tak van sport. 

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top