Revue: ‘E-mailnieuwsbrief verdient heruitvinding’

De afgelopen tijd haalde e-maildienst Revue vier ton op bij investeerders. Wat is gestart als een dienst voor de persoonlijke nieuwsbrief moet een netwerk van e-mailnieuwsbrieven worden. En daarin is ook ruimte voor bedrijven.

Met name internationaal staat Revue bekend als e-maildienst voor persoonlijke nieuwsbrieven. Een tool die is ontdaan van opsmuk en ingewikkelde features. Precies dat wat nodig is om binnen een eigen niche de overdaad aan online informatie te filteren en te delen met geïnteresseerden. Binnen tal van die onderwerpen versturen influencers of experts wekelijks hun favoriete linkjes en eventuele visie daarop. Ook journalisten worden veel gevolgd. NRC-journalist Wouter van Noort verzamelt al meer dan een jaar content over technologie, Wired-oprichter Kevin Kelly is sinds afgelopen zomer actief. Liever één expert die wekelijks vijf tot tien topstukken deelt dan tientallen nieuwbrieven van media die alleen eigen stukken aanprijzen, zo denkt menig lezer.

‘Revue is zoals een bloggersplatform’

In een kleine twee jaar heeft oprichter Martijn de Kuijper bijna 25 duizend gebruikers aan zich weten te binden. Denkt hij met de investering uiteindelijk een gevaar te kunnen vormen voor Mailchimp en andere marketingtools? Nee. Die vergelijking is hoe dan ook niet op zijn plaats, vindt De Kuijper. Ter verduidelijking trekt hij het liefst een vergelijking met CMS WordPress en bloggersplatform Medium. Die eerste is geschikt voor iemand die in ieder geval de mogelijkheid wil hebben alles technisch aan te passen, Medium is veel beperkter maar wel met enkele kliks gereed. En het helpt de gebruiker met het opbouwen van een publiek. Mailchimp en andere e-mailmarketingtools zijn zoals WordPress, Revue als Medium.

De Kuijper heeft naar eigen zeggen een wat on-Nederlandse weg ingeslagen met Revue. Een account is in principe gratis. Vanaf 200 nieuwsbriefleden moet er vijf dollar per maand worden afgerekend. De omzet mag naar eigen zeggen nog geen naam hebben. De focus ligt vooral op gebruikersgroei. “Als we ons meer op de omzet hadden gefocust dan was het break-even point veel eerder bereikt”.

De aandacht ging de afgelopen twee jaar met name uit naar op de optimalisatie van de funnel. Van de gebruikers die Revue weten te vinden moet een zo groot mogelijk deel blijven plakken. “Dat doe je door continu te testen en optimaliseren. Aan traditionele marketing doen we nauwelijks.” Prematuur ‘beuken’ met een groot marketingbudget past niet in de visie, de groei is met name organisch. Onderaan de e-mails staat een link en mensen delen de tool onderling.

‘Doel is om netwerk van nieuwsbrieven te zijn’

Anders dan SaaS e-mailmarketingtools wil Revue vooral een “netwerk van nieuwsbrieven” worden. Op zo’n plek vindt iedereen de content die door door experts als goed is aangemerkt. Daarvoor zijn veel gebruikers nodig. Heel veel. Nu de funnel op orde is wil De Kuijper met het opgehaalde geld ook aan marketing gaan doen. Opvallend: in de groeiplannen is een serieuze rol weggelegd voor bedrijven. “We prediken de persoonlijke nieuwsbrief. Dat klinkt wat particulier, maar waar we op doelen zijn e-mails met kwaliteitscontent die mensen echt willen lezen. Dat willen en kunnen bedrijven ook. Buffer, de social media tool, verstuurt bijvoorbeeld wekelijks een overzicht van de best gedeelde content. Het is een ander soort marketing: de e-mails zijn kleine magazines.”

Een simpel voorbeeld op basis van een gesprek dat hij recent voerde met de doelgroep: “Ik heb niet iedere week een accountant nodig. Ben ik wel geïnteresseerd in het onderwerp accountancy voor ondernemers en ontvang ik wekelijks de beste content uit die industrie dan is er maar één logische keuze op het moment dat ik wél een accountant nodig heb. Namelijk die expert. Ik ken in in ieder geval één bedrijf dat Revue al met succes als leadgenerator inzet.”

Als het aan hem ligt gaan bedrijven anders denken over content en marketing. Want wie zit er nu te wachten op al die gepushte bedrijfsupdates? “Denk aan de expertstatus. Bied waarde. Dat kan bijzonder goed met e-mail, het is één van de krachtigste kanalen. Door het algoritme wordt een bericht op Facebook maar door tien procent gezien. E-mail is open, onafhankelijk en wordt steeds belangrijker.”

Mogelijk nieuwe commerciële opties

Zo’n tweede doelgroep brengt ook met zich mee dat er om andere functies wordt gevraagd. Bedrijven willen iets meer aanpassingsmogelijkheden en de e-mail ‘branden’. “Gewoon omdat men dat gewend is.” Doordat Revue met één standaard template werkt is dat nu nog lastig. Daarvoor komen dus nieuwe features. Net als uitgebreidere analytics. Verder denkt De Kuijper nog na over nieuwe betaalde opties. “Zo kan het interessant zijn om als expert geld te vragen voor de e-mails.” Het opnemen van gesponsorde content in e-mails is eveneens een mogelijkheid, maar dan wel “highly curated”. “We werken aan de classificatie van de verstuurde content. Is dat afgerond dan kun je aanwijzen welke mails gaan over fashion. De expert kun je vervolgens in contact brengen met bedrijven uit die branche.”

Het zijn nog maar ideeën benadrukt De Kuijper. De groei naar honderdduizend gebruikers en miljoenen lezers is het belangrijkste concrete doel.

Voorbeeld: overzicht van nieuwsbrieven over kunstmatige intelligentie

Waardeer je mijn werk? Ondersteun me en maak zo nog meer mogelijk

Een deel van mijn werk als freelance journalist en schrijver is op eigen initiatief en zonder opdrachtgever. Wil je me daarin steunen, dan kan dat met een donatie.

Ook interessant

Scroll naar top