Het afgelopen jaar sloot ik af met een overzicht van social media in de wetenschap. Omdat dit overzicht nog regelmatig wordt geraadpleegd hierbij een update over het eerste kwartaal van 2011. Wat zijn de meest recente bevindingen? Nuttig ter onderbouwing van je stelling.
How new media affords network diversity.
Regelmatig is er te horen dat online zeer actieve personen zich afsluiten van de buitenwereld. Deze studie focust zich op de link tussen online en offline participatie. Geconcludeerd wordt dat online participatie in sociale netwerken de participatie in real life bevordert.
Built in or bolt on: Why social currency is essential to social media marketing.
Marketeers richten zich in de strategische fase met name op de keuze voor en inzet van een platform en gaan voorbij aan de vraag waarom men wel of niet spreekt over een merk. Deze studie vertaalt dit probleem in een focus op de zogenaamde ‘social currency’ .
A Dynamic Structural Analysis of Knowledge Sharing on Social Media Platform.
Inzet van sociale netwerken kan bijdragen aan de deling van kennis. Deze studie presenteert een model waarbij duidelijk wordt hoe deling bevorderd kan worden. Analyse toont aan dat het stellen van vragen effectiever is dan het lezen van de antwoorden. Anonimiteit verhoogt de verdere participatie.
Trends in Social Media: Persistence and Decay.
De centrale vraag is hoe trends ontstaan en welke factoren invloed hebben binnen netwerken als Twitter. In ieder geval hebben het aantal volgers en de activiteit van de gebruikers geen invloed op verder overname van berichten.
Are Social and Mobile Media Leading to Disaggregated Political Authority?
Recent zagen we het al: Social media kunnen van grote invloed zijn in politieke omgeving. Deze onderzoekers bespreken enkele interessante cases in tijden van crisis en wijzen naar mogelijke gevaren.
Core networks, social isolation, and new media.
Sociale isolatie is een effect van het gebruik van nieuwe media. Deze studie bewijst het tegenovergestelde: Het bevordert het contact met de buitenwereld en zorgt voor grotere diversiteit.
Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media.
Binnen het bedrijfsleven is nog regelmatig angst voor sociale media en wordt de functie van bepaalde diensten niet begrepen. Deze onderzoekers zetten de mogelijkheden uiteen in zogenaamde building blocks.
Social media and corporate dialogue: the response of global financial institutions.
Financiele instellingen blijken onvoldoende gebruik te maken van online mogelijkheden. Dit paper beschrijft de strategische mogelijkheden voor het aangaan van de dialoog.
Tweeting about TV.
Een onderzoek naar het gebruik van Twitter door televisiekijkers. Twiter gaat verder waar eerdere sociale TVformats faalden. De sociale beleving wordt door de gebruikers gedeeld.
Influence of Social Media Marketing on Brand Choice Behaviour among Youth in India.
Deze studie onder jongeren in India toont aan dat social media positieve effecten hebben op brand awareness en oordeel. Met name voor marketeers een nuttige onderbouwing van de stelling.
Mocht je zelf nog interessante onderzoeken kennen hoor ik dat uiteraard graag van je! Hopelijk kan ik volgende maand opnieuw een update plaatsen.