lutherking

Likeconomy: Waar blijven de verhalenvertellers?

Marketeers verkennen de online mogelijkheden en zetten in op meetbare zaken als likes, retweets en followers. De manier om de relatie met de consument aan te halen, dienstverlening persoonlijker te maken en te weten te komen wat ze daadwerkelijk bezighoudt. Op het eerste gezicht een prima intentie maar met een beetje nadenken besef je dat dit niet zo rooskleurig is. Wordt er met een like aan de relatie gewerkt? Geenszins. Ik zie het steeds vaker voorbij komen, het vragen om likes, vragen om vriendschap en nog erger je ware gezicht pas tonen na de like.

Kracht van een like
Brian Solis schreef gister een goed stuk waarin hij de “likeconomy” aanhaalt en uit de doeken doet hoe we de like daadwerkelijk zien. Bij het woord “fan” denk ik aan loyaliteit maar de betekenis is lang niet zo eenduidig. Uit onderzoek blijkt dat 42% van de ondervraagden aangeeft iets te liken als een vorm van support. Een behoorlijk deel van 33% geeft echter aan dit er niets mee te maken heeft en ziet het als een sociaal betaalmiddel. Ik geef jou een like, maar in ruil wil ik exclusieve content en kortingen. Met name de gebruikers van 25 jaar en ouder verwachten veel meer. Mijn timeline is geen marketingkanaal, je mag mijn persoonlijke informatie niet ongevraagd gebruiken en mijn vriendschap moet je verdienen!

Waar gaat het fout? Daar gaat het fout!
Mijn gevoel zegt dat veel bedrijven voorbijgaan aan de ultieme mogelijkheid die geboden wordt door sociale media. Het tonen van je gezicht, het werken aan een persoonlijke relatie op de lange termijn. Dat is de basis van toekomstig succes.

Vertel!
Laat het eens een keer niet bij het corporate verhaal. “Ontstaan in, fusie tussen, en wij onderscheiden ons door…”. Laat zien wie je bent, maar name waar je voor staat. Wees de held van je eigen verhaal. De grootste verhalenvertellen Martin Luther King legde niet voor niets de nadruk op zijn droom. Met jouw droom inspireer je anderen. Wanneer anderen zich herkennen in jouw verhaal zullen ze volgen. Inspirerende verhalen zorgen voor betrokkenheid en actie, inspirerende verhalen illustreren dat waar jij voor staat.

Misschien nog wel het dichtstbijzijnde voorbeeld is mijn eigen moeder. Tijdens haar zwangerschap zocht ze naar producten voor de babykamer, op basis van natuurlijke materialen. Tot dan toe niet te vinden dus een eigen onderneming was geboren. Zijden wiegenhemels, wollen boxkleden en aankleedkussens. Het kan je product niet zijn maar op elke beurs en gedurende ieder gesprek weet ze je te overtuigen van haar visie en de kracht van de door haar zelfgemaakte producten. Achter het hele bedrijf en achter ieder product schuilt een verhaal. Een visie en verhaal waar mensen zich in herkennen en graag door laten enthousiasmeren. Met haar verhaal enthousiasmeert ze en zorgt ze voor betrokkenheid.

Natuurlijk is deze betrokkenheid op kleine schaal, maar laat je er eens door inspireren. Vertel me een verhaal en ik luister ademloos. Sta op als verhalenverteller en misschien dat ik je dan wel echt leuk ga vinden. Mijn like moet je verdienen.

About Yoshi Tuk

Werkzaam als freelance journalist en tekstschrijver. Schrijf onder meer over ondernemerschap, startups, tech en de online wereld. Heb eerder gewerkt als social media analist en ben tevens betrokken bij initiatieven met een focus op duurzaamheid. Doe dat onder andere met energiezuinige computers op GoGreenComputers.nl en groene webhosting op GoGreenHosting.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *