Shopware zet in op internationale groei. Duitslands grootste e-commerceplatform is nu vooral erg bekend op de eigen thuismarkt, maar wil daar verandering in brengen. Het bedrijf is in Nederland steeds nadrukkelijker aanwezig, in Londen opent het deze zomer een eerste kantoor.

Shopware laat al enkele jaren duidelijke groeicijfers zien. Waar een kleine twee jaar terug een kleine 50.000 webwinkeleigenaren via het e-commerceplatform verkochten, spreekt het nu van 80.000 gebruikers.

‘Platform voor ervaring’

Het Verenigd Koninkrijk is daarin de belangrijkste groeimarkt, zo maakte het bedrijf recent bekend. Het aantal gebruikers is er in anderhalf jaar tijd vervijfvoudigd. Reden voor CEO Stefan Hamann om er een kantoor te openen. De Duitser heeft de ambitie om ook daar uit de groeien tot het belangrijkste platform in de regio.

Hoewel Shopware voor velen nog een onbekende zal zijn, is het op thuismarkt Duitsland al enkele jaren een veelgebruikt platform. Anders dan veel bekendere e-commerceplatformen als Magento richt het bedrijf zich nadrukkelijk op de winkelervaring, content en marketing. Kenners zijn vooral erg te spreken over het gemak waarmee e-commercemanagers op visuele wijze campagnes kunnen aanmaken. Met de functie ‘Shopping Worlds’ klikt diegene bijvoorbeeld zelfstandig een virtuele etalage in elkaar – inspelend op wat Shopware ‘Emotional Shopping’ noemt.

‘Sneller innovaties brengen’

De stap om twee jaar geleden te kiezen voor een opensource-model, is ongetwijfeld belangrijk geweest voor de groei. Door de programmacode vrij te geven ontstaat er immers gemakkelijker een community van gebruikers waarmee het platform kan worden aangevuld en verbeterd.

Op de vorige maand georganiseerde communitydag benadrukte CEO Hamann nogmaals waarom die openheid zo belangrijk is voor hem. De technologische innovatie gaat over het algemeen zo hard, dat je als bedrijf open moet staan voor onconventionele inzichten. Door de gebruikerscommunity te betrekken bij de ontwikkeling van het platform hoopt hij sneller in te kunnen spelen op vernieuwingen in de e-commerce.

Wat dit concreet betekent? In de nieuwste update – versie 5.5 (in beta) – neemt het een eerste stap in de omarming van kunstmatige intelligentie. In een soort chatmodule helpt het e-commercemanagers met aanbevelingen op basis van de verzamelde data. Zo adviseert de assistent bepaalde producten te bundelen als daardoor een bepaalde conversiestijging wordt verwacht. De analyses worden aangevuld met geanonimiseerde data vanuit de branche om zo tot andere inzichten te komen.

Nieuw is ook de introductie van een Shopware Playground. Op die aanvullende platform kunnen gebruikers nieuwe technieken uitproberen. Te denken valt aan augmented reality voor de verkoop of experimenten met voice-technologie. Op de roadmap belooft het bedrijf met extra opties te komen voor de lokalisering van webwinkels. Daarmee natuurlijk inspelend op de beoogde buitenlandse groei.

Video: keynote communityday (vanaf minuut 21 over de Playground)