Verkoopt een webwinkeleigenaar op meer plekken dan alleen de eigen shop dan kan hij bijna niet om het gebruik van datafeeds heen. Welke tools gebruiken Magento-experts voor het aanmaken en beheer ervan? Drie ervaringsdeskundigen aan het woord.

Om de diverse vergelijkingssites, affiliates en marktplaatsen te kunnen voorzien van producten en accurate productinformatie werken online verkopers met datafeeds. Voor Magento zijn er dan ook nogal wat extensies en tools beschikbaar die beloven het beheer makkelijker te maken. De naam die geregeld valt onder experts is Wyomind, een bedrijf dat verschillende plugins heeft ontwikkeld voor onder andere Google Shopping en het beheren van datafeeds.

‘Nemen veel werk uit handen’

Zowel bij Kega, als internetbureau Redkiwi werken ze hiermee. “Een redelijke rechttoe rechtaan-module” zegt Gijs Bitter die als adviseur en Magento-specialist is verbonden aan Redkiwi. Met Wyomind zijn feeds op te bouwen en te configureren, maar het vergt wel wat technische kennis van XML, zo weet Bitter.  “Wil je extra attributen of eigenschappen meegeven aan de feed omdat Google Shopping bijvoorbeeld een beleidswijziging heeft doorgevoerd? Dan zal de verkoper die handmatig aan de XML moeten toevoegen.” De tool wordt als prima maar basic bestempeld. Analyses op de ROI en cost-per-click moeten per affiliate handmatig worden gemaakt.

Is een bedrijf op zoek naar een geavanceerdere optie met automatische koppeling en analyses op kanaalniveau dan komen de experts bij andere tools uit. Kevin den Houting, Magento-consultant bij ISM eCompany noemt bijvoorbeeld ‘Gomage feed pro’ en Amasty Product Feed for Magento 2. Oplossingen die hij vooral bruikbaar vindt als bij een bedrijf de focus ligt op één extra kanaal. Maar zowel Bitter (Redkiwi), Den Houting (ISM eCompany) als Johanna van Drongelen (Kega) zeggen eigenlijk altijd met de software van het Nederlandse Channable te werken. Bij Kega wordt nog even gewacht op de stabiele versie voor Magento 2 alvorens het bedrijf de overstap maakt, bij ISM wordt de keuze per casus gemaakt. “Maar als een klant op meerdere kanalen actief wil zijn, betekent dit vaak dat we een partij als Channable inzetten.”

De software van dit bedrijf, maar ook die van ProductsUP en Adcurve nemen veel werk uit handen, legt Bitter uit. Met een API wordt alle relevante productdata doorgeschoten naar een platform. Met instelbare regels zijn de feeds aan te bieden bij de diverse kanalen. “Het koppelen met de API is gratis, maar er zijn op basis van het aantal producten of feeds wel maandelijkse kosten verbonden aan het gebruik.” Het fijne van zulke tools, zeggen de experts, is dat er analyses beschikbaar zijn. Over de algemene prestaties en ook producten die veel geld kosten en weinig opleveren. Dat maakt het optimaliseren makkelijker.

‘Steek er juist tijd in’

Zoals voor ieder softwarepakket geldt valt of staat de effectiviteit ervan bij de juiste voorbereiding en inrichting. “Kijk vooral eerst naar de kanalen waarop de producten beschikbaar moeten zijn”, adviseert Den Houting. “Kies op basis van die kanalen een module die past en schakel waar nodig een expert in.” De Magento-gebruiker moet zich vooral niet laten verleiden door de lage kosten van een plugin, reageert Bitter. “Je zult merken dat die niet goed laten zien waar geld blijft liggen.”

Een andere veelgemaakte fout, reageert Den Houting, is dat men zich verkijkt op de attributen of waarden die kanalen soms vragen. “In veel gevallen betekent dit dat de Magento-gebruiker de productcontent moet aanpassen om als beste voor de dag te komen. Dat wordt dan vanwege tijdgebrek achterwege gelaten. Zonde. Steek er juist tijd in want hoe beter de content, hoe beter een bedrijf voor de dag komt op andere kanalen.”

Bitter vult aan: “Vaak kennen bedrijven de mogelijkheden wel, maar hebben ze geen idee hoe ze de software moeten inrichten.” Google Shopping, Beslist en Marktplaats staan dan op het wensenlijstje, maar de kennis over de hoe-en-wat ontbreekt. “Dat resulteert geregeld in incomplete feeds en missende attributen. Die gegevens zijn juist belangrijk voor het beslissingsmoment van de klant.” Het advies is helder: denk niet dat je er met het aanmaken van die ene feed bent. “Juist door de rapportages en analyses die beschikbaar worden gesteld is er direct inzicht in de prestaties en ROI van de feeds. Het is een voortdurend proces.”